Пъзел - Английската азбука, 26 части
Често задавани въпроси (FAQ’s)
Защо е добре децата да играят с конструктори и мозайки?
Научни изследвания доказват, че децата, които играят с конструктори и мозайки , подобряват своите умения в следните области: двигателни умения и координация между очите и ръцете пространствено мислене речеви и езикови умения нестандартно мислене социални умения (когато няколко деца играят заедно) логическо (математическо) мислене
Каква е подходящата възраст за игра с конструктори и мозайки?
Най-често тези занимания се препоръчва да започнат, когато детето е навършило 3-години . Съществуват обаче конструктори и мозайки, подходящи и за по-малките (на възраст от 2 до 3 години) . Прочетете внимателно какво пише на опаковката на продукта – там производителят е указал препоръчителната възраст.
По какво се различават конструкторите и мозайките за малки и големи деца?
Най-малките деца играят с конструктори и мозайки, чиито елементи са по-големи, по-малко на брой и със заоблени краища (без остри ъгли) . Те се сглобяват и разглобяват по-лесно. При по-големите деца елементите стават повече и с по-малък размер , а сглобките изискват повече прецизност.
Дървен или пластмасов конструктор?
Дървените конструктори са по-екологични , с по-едри елементи и като цяло са предвидени за игра в по-ранна детска възраст. Тъй като дървото все пак е преминало обработка с бои, лакове и химикали , трябва да се внимава да бъдат безвредни Пластмасовите елементи позволяват да се създават по-сложни форми и като цяло имат по-големи възможности. Те обаче се чупят по-лесно, затова родителят трябва да има грижата да ги проверява редовно
Как да определя кой конструктор е подходящ за детето ми?
По правило върху опаковката на всички конструктори е посочена препоръчителна възраст – това е един от ориентирите. От значение е и тематичната област на конструктора . Ако детето ви проявява интерес към природата, добре би било да изберете такъв, който съдържа фигурки или елементи с животни, дървета и т.н. Ако обича автомобили, изберете конструктор, с който се правят коли. Важно е да задържа интереса и вниманието на детето , тъй като по този начин то се увлича в играта и развива различни полезни умения. Не избирайте конструктори, които са твърде сложни или изискват умения, които детето все още не придобило. Твърде трудните задачи са неразбираеми за него и не го привличат.
Първи игри с конструктора
Препоръчително е в първите игри с конструктор или мозайка да участва и родителят . Така детето научава какви са възможностите на играта, а след това го води собственото му въображение и го предразполага към следващи самостоятелни игри. Преди първата игра прочетете инструкциите за употреба на конструктора. Те ще ви покажат какви са неговите възможности и ще ви дадат ценни идеи за игри.
ПОЛЗИ:
Всяка мозайка или пъзел са истинско предизвикателство за растящото мъниче . Истинско забавление е да реди различни цветни фигурки /животни, предмети, приказни герои и др/, да създава свои форми и картини. Само изберете най-удачния пъзел – според възрастта на детето, броя части, плоски или триизмерни.
Започнете с по-лесни пъзели / мозайка, като им показвате как се реди. Споделеното в игри време е безценно.
Пъзелите провокират изобретателността и мотивират децата активно да се включват в ролеви игри, които самите те измислят.
В дадена възраст малчуганите имитират навиците и поведението на възрастните. Конструирайки, детето изразява своя творчески потенциал и пресъздава модели от ежедневието. Мозайките за по-малки са адаптирани към нуждите им – да усъвършенстват умствените способности и фина моторика. За да нареди картинката, детето трябва да разпознае, намери и приложи на дъската съответното късче/формичка. Последователността от действия провокира зрителните сетива и взаимовръзката ухо-око-ръка, обогатява речника си с наименования като ниско-високо, широк-тесен, голям-малък .
Когато става дума за пъзели е доказано, че те подпомагат конструктивно-пространствените функции на детския мозък. За да го нареди успешно, малчуганът запомня цялостната визия и намира точното място на всеки фрагмент. Този вид игра усъвършенства ориентацията и учи на „горе-долу“, „ляво-дясно“.
Пъзелите за деца в предучилищна възраст интензивно ги подготвят за усвояване на нови знания и привикване с бъдещите отговорности. Дават възможност за развитие на артистичните нагласи, като същевременно забавляват.
Реденето на мозайки/пъзели тренира паметта, логиката и концентрацията.
Подреждайки различни конструкции, децата удовлетворяват растящата нужда от нови и полезни движения, подобряват аналитичните си способности, обогатяват речта и представите. Изискването да се напаснат отделните елементи и техните форми провокира към съсредоточаване и съобразителност. Поетапното създаване на завършено изображение от разбърканите части кара детето да се чувства удовлетворено и щастливо от положените усилия.
Забавлението чрез пъзели и мозайки стимулират децата да планират своите следващи ходове, учат и на сътрудничество, анализиране, вземане на решение.