- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте,
Разбирам притесненията Ви, но тази ситуация, макар да изглежда нетипична, не е необичайна. В този смисъл място за спешни притеснения няма. В този период на развитие на детето се наблюдават други параметри, които носят тежест. Например, да има речников запас, да разбира определени команди, да може да рисува дадени неща и т.н. Тези индикатори са свързани с нормалното развитие на детето.
Ще Ви посоча някои от параметрите в посочения от Вас период и какво Ви предстои като развитие на детето, за да се ориентирате. Те са част от тестовите методики, които използвам с цел проследяване и оценка на развитието на дете. МОЛЯ ВИ, не бъдете изключително стриктни. Което означава, че това са ориентировъчни параметри, чието неизпълнение не означава непременно нарушение, а индикатор за повишено внимание от Ваша страна за развитието на детето, респективно внимателно проследяване. Умишлено Ви ги давам, за да се открои, че в този период съдържанието на казаното от детето няма водещо значение, а се обръща внимание дали то е способно да извършва определени дейности, които са свързани с нормалното развитие.
19 – 21 месеца
- Опитва се да тича. Оценка : Възрастният хваща ръката на детето и го подканя да потичат. Сполучлив е опитът, ако детето ускорява ходенето си във вид на тичане в продължение на 10 м.
- Хвърля топка в кутия. Оценка : На детето се дава малка топка /5 см в диаметър/ . На разстояние ½ м от пръстите на краката му по права линия напред се поставя кутия с размери 25/ 28 см и височина 10 см. Необходимо е от три опита поне в един детето да успее да хвърли топката в кутията.
- Храни се самостоятелно. Оценка : Показателят се смята за изпълнен, ако детето може да загребе храна с лъжичката и успее да я поднесе до устата си самостоятелно и да поеме съдържанието й. Необходимо е три пъти последователно да извърши това действие сполучливо.
- Драска в границите на листа. Оценка : На детето се дава лист и му се обяснява, че трябва да драска без да излиза навън от листа. Могат да се дадат до три листа, ако при първите два то излиза от тях. Поне един от опитите трябва да е сполучлив.
- Търси помощ от възрастен, когато му отнемат играчка. Оценка: Как то реагира, когато му отнемат играчка. Може да се експериментира и с отнемане на играчка от друго дете в момента на експеримента.
- Може да назове 5 изображения на картина. Оценка : На 20 бели картончета /5Х5 см/ са залепени цветни изображения на :ябълка, балон с конец, столче, чашка, топка, къща, обувка, кукла, мече, цвете, зайче, стълба, кола, телефон, чешма, ключ, дърво, гребен, ножици, 3 кубчета. От тях се избират пет. Казва му се :”Ще ти покажа една картинка, а ти ще ми кажеш какво има на нея”. Показва се дадената картинка до 30 секунди. Детето трябва да назове всичките 5 картини. Допуска се една подмяна, ако детето не познае дадения предмет.
22 – 24 месеца
- Качва се и слиза по стълба, като се държи за перилата. Оценка : Детето се оставя да се изкачва и слиза по 5 стъпала от стълба с височина на стъпалата – 10 см, показва му се как да се държи за перилата. Не се позволява то да сяда или слиза пълзешком. От три опита един трябва да е сполучлив.
- Прегъва на две лист хартия. Оценка : На детето се дава квадратен лист хартия със страна 10 см. С друг лист възрастният му показва как да прегъне листа, за да се получи “кърпичка”. От два опита единият трябва да е успешен.
- Регулира физиологичните си нужди – почти не си мокри гащите. Оценка : Мокренето на гащите трябва да е изключение – не повече от 1-2 пъти в денонощието.
- Чертае по подражание вертикални и хоризонтални линии. Оценка : Възрастният показва как се чертаят една-две вертикални линии и иска от детето да го направи. Независимо от това дали е успяло, той му чертае хоризонтални линии и отново иска от детето да ги нарисува. Двата вида линии могат да се дадат в комбинация – стълбица, ограда и др. Могат да се дадат два листа.
- Влиза във взаимодействие с други деца. Оценка : Установява се по сведения на близкия възрастен.
- Задава първи въпроси. Оценка : И в този случай се използват сведенията на обкръжаващите го възрастни дали използва въпросите “Какво е това?” и “Къде е…?”.
Успех
Искрено Ваш,
Иван Карагьозов, психолог
-
Благодаря
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.