- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте и благодаря за въпроса.
Иска ми се да Ви заредя с оптимизъм и затова ще отбележа, че с упорита работа могат да се постигнат завидни успехи. В случаи, когато имаме диагноза в ранна детска възраст, аз лично препоръчвам освен по-интензивна работа с детето, да има и сериозно проследяване. Обикновено до 1 година и три месеца нивото на психично развитие се проследява на всеки месец, от 1 година и 3 месеца до 2 години – на всеки три месеца и от 2 години до 4 години – на всеки шест месеца. За всеки от тези възрастови периоди се проследява развитието в следните психични сфери – адаптация на детето, реч, степен на социална зрялост, обща и фина моторика. Отчита се хронологичната /календарна/ възраст на детето и изпълнението на показателите в този период, а в зависимост от изпълнението се проследяват и тези от предидущите или по-следващите периоди. По този начин ще имате представа точно на кой аспект да акцентирате в развитието на детето. Ще Ви дам общи параметри, по които да се „движите“ засега, но въпреки всичко една оценка се прави от специалист. Това е, за да сверите часовника.
По принцип, за периода 22 – 24 месеца детето прегъва на две лист хартия. На детето се дава квадратен лист хартия със страна 10 см. С друг лист възрастният му показва как да прегъне листа, за да се получи “кърпичка”. От два опита единият трябва да е успешен.
Следва да се показва как се чертаят една-две вертикални линии и се иска от детето да го направи. Независимо от това дали е успяло, той му чертае хоризонтални линии и отново иска от детето да ги нарисува. Двата вида линии могат да се дадат в комбинация – стълбица, ограда и др. Могат да се дадат два листа. Също така и да чертае крива затворена линия. Възрастният показва как се рисува “балон” или “топка” и иска от детето да опита. Необходимо е само да очертава крива линия, чийто край и начало се срещат. Поне един от двата опита трябва да е успешен.
В този период детето задава първи въпроси и тича твърде добре. Тичането се проверява по следния начин: на детето се казва :”А ти можеш ли да тичаш? Хайде, тогава, иди ми донеси тази играчка” /която е на разстояние 10 метра/. Ако от два опита поне един е сполучлив, показателят е изпълнен.
Друг критерий е да задава разнообразни въпроси. Това се установява за успешно, когато се установи, че задава въпросите “защо?” и “как?”.
Прочетох много добре какво не може детето, но не случайно направих описанието по-горе. Тези задачи може да ги тренирате с детето заедно. Целта е да се развиват определени физически умения, а чрез тях и психичният аппарат.
Що се отнася за възрастта на детето и посещение при специалист – посетете. Нека обаче след посещението да имате списък от задачи, които специалистът ще Ви даде, за да работите с детето. Това сега е най-важно-да работите заедно.
Успех
Искрено Ваш,
Иван Карагьозов, психолог
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.