Здравейте, имам момиченце на 1, 8г. Преди 1 месец доста говореше на бебешки, произнасяше и думи ( мама, баба, деди, тати, дай, не, да, още, папа, коко,, бау, мяу) но изведнъж спря, и едвам произнася рядко някои срички. Ние живеем в Англия и в момента сме в България за няколко месеца. Тя казваше и 5-6 думи на английски но и тях не казва вече. В началото бяхме в София при нейните баба и дядо, сега сме във В. Търново при другите. От както дойдохме, тя не говори както преди. Играе с деца, не плаче, срамежлива е малко, храни се добре, разбира като и говоря наведи се, ела, седни, стани, вдига крачета да се обува, облича, целувки, прегръдки, пет пет с ръце, сочи с пръст, понякога с цяла ръка, вдига ръцете, скача от едно полужение, изкачва стълби сама, когато иска нещо ме води до него,опитва се да надува балони, свири със свирка, пърди с уста, бръмчи, пие от сламка, храни куклата и и дава да пие, реди пъзели с различни плодове, фигури и зеленчуци, маха с ръка за чао, хвърля топка, дава ръка за здравей и за разходка,дава ми да ям и пия.
Извинявам се, че описвам подробно. Мисля си, че това е някакъв стрес за нея, обстановка, хора. Има очен контанк, гледа ме като и пея, имитира движения, танц. Да добавя, че и пускам песнички да гледа по няколко пъти на ден, както и телевизия но само вечер. Просто си нямам на идея, какво се случи. Моля ви за съвет. Благодаря ви!
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте и благодаря за въпроса.
Подробното описание е чудесно и много точно. Поздравления. По това, което описвате и предвид възрастта на детето, всичко е в норма.
Това, на което сте свидетели, е преживяване на стрес при детето. Поведението е закономерно, защото не само децата, но и всички хора преживяват стрес, когато се променя географската локация, както е във вашия случай. Разликата е там, че възрастният има и други механизми за справяне със стреса а децата обикновено се връщат към по-ранен период от развитието си, в който са се чувствали сигурни.
В тази връзка е възможно, освен отказа да говори, да се наблюдават и други подобни моменти, например смукане на пръст или предмет. Добрата новина е, че тези моменти се преодоляват и в много редки случаи водят последствия. Дори и тогава с малко помощ нещата се оправят. Не пиша толкова, за да ви плаша, а за да имате предвид и това.
Освен стресът от промяната на географското местоположение, при детето се случва и объркване спрямо обичайната реч, която досега е чувало. Това също е фактор, който не е маловажен, и отново нищо страшно, особено имайки предвид описанието, което сте поднесли.
Що се отнася до вашето поведение ви съветвам, както досега да подкрепяте детето и повече да акцентирате върху близост, прегръдки и поощрения. Имам предвид да се говори повече с детето, като му се разясняват причинно-следствени връзки, например: това е баба, тя е майка на тати (мама), както аз съм твоя майка. Тя е полагала грижи, така както …. и т.н. Прегръдките са неотменна част, разбира се, и количеството сега трябва да се повиши – гушкането винаги успокоява (не само децата). Поощренията са във връзка с нещата, които се опитва да прави, казва и т.н. Дори и да не успява е хубаво да се казва: ще се справиш следващия път.
От мен поздрави и приятни преживявания.
Успех!
Иван Карагьозов, психолог
-
Благодаря ви много за бързия отговор. Силно се надявам да започне отново да казва думите, които казваше преди и все повече нови, защото в момента е само на срички. Намалила съм до минимум гледането на песнички.Пея , разказвам, обеснявам, играем но не съм обсебваща. Когато и стане безинтересно и почне да нервничи спирам и предлагам друга игра. Когато иска нещо казва ъъъ и аз я питам, какво иска и изброявам, когато иска да ходим някъде ме хваща за ръка и ме води, пак и обеснявам къде ще ходим,какво има там, и изброявам предмети и действия. Надявам се, че ми е превилен подхода? Благодаря ви сърдечно Д-р Карагьозов! Успех и всичко добро ви желая!
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.