- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте,
Благодаря за въпроса, който много родители си задават. В български условия решенията, които са отдавна практикувани на запад, са почти неприложими. Нека внеса яснота с един пример. Практика е, когато детето отива на ясла за първи път, да се предлага това да става с участието на родителя. Има се предвид, родителят да е с детето без да участва и да се намесва в цялостния процес да е физически в стаята. Това се практикува за кратък период, не повече от седмица. Друга практика е детето да присъства в яслата за кратко с елемент на удължаване на времето. Например, първи ден един час, втори ден два часа, трети ден два часа и половина, четвърти ден три часа. През целия период на адаптация на детето се обяснява какво се случва и какво следва, а и кога.
Конкретно на Вашия въпрос бих Ви поощрил да правите следното: Когато оставяте детето да сте с него и да наблюдавате за кратко отстрани как другите деца си играят. Същевременно говорете и обяснявайте: Яяяяяя виж децата какво правят. Забавляват ли се? Ехааааа, сигурно е много хубаво там? Искаш ли при другите деца? И т.н. Естествена реакция е на детето да иска да е с групата връстници, но е тревожно, защото това е ново за него. Друг важен фактор е лицето, което се грижи за детето. Обаче ни е ясно, че тя трябва да е концентрирана не само за Вашето дете. Въпреки всичко един откровен разговор, в който да споделите страховете си и да помолите за по-честа обратна връзка за детето Ви – не пречи. Това го правите, за да намалите Вашата тревожност. Искам да вметна, че е напълно нормално в началото детето да подхожда към яслата с нежелание, инат, рев и т.н. Това е разбираемо, тъй като то вече няма да притежава Вашето внимание 24/7. Но от друга страна това е пътят, който всички изминаваме.
С две думи, предстои Ви нов етап в развитието на детето – началото на социализацията и подготовка за живот в общността. Вашата роля в този период (не само, но най-вече) е да подкрепяте детето, да го разбирате и да го поощрявате. Това означава повече гушкане, повече говорене (както е посочено по-горе), за да има предвидимост за детето, а и за Вас.
П.С. Ако се разберете с лицето, което е в яслата , да оставате за малко в стаята без да се намесвате в процеса, просто като присъствие, ще бъде чудесно. Това е добър начин за адаптация, обаче не се практикува в България, а и сегашното положение е малко объркано с тази пандемия. Но защо не…
Успех
Искрено Ваш,
Иван Карагьозов, психолог
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.