Може ли коментар относно многоезичността при децата? В случай, когато родителите говорят 2+ езика и искат от най-ранна възраст да говорят на децата си на тези езици, за да ги научат в процеса на тяхното развитие? (метод 1 родител – 1 език) Благодаря
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте,
Благодаря Ви много за въпроса. Да започнем със същественото – точен отговор за метод аз не мога да дам що се отнася до деца билингви. Не съм и сигурен какво е нивото на нужда детето да посети говорен специалист (логопед). В крайна сметка това, което мога да направя, е да внеса малко повече яснота по този проблем. Написаното тук ще е колкото научно, толкова и лично, защото самият аз съм посещавал чуждоезикова детска градина, когато, разбира се, бях дете.
Проблемът с ранното усвояване на няколко езика от дете има две страни – добра и лоша. Предимство е особено в наше време да се развиват, така наречените, „меки умения“, което включва комуникацията. Очевидно, колкото повече езика се владеят, толкова по-добре и повече възможности. Тази концепция се базира на факта, че децата учат бързо и ранното обучение оставя трайни следи. Следователно натрупаните знания и умения в детството са стабилни от времева перспектива.
Недостатъците при такава ситуация варират. Например, може да се появи необходимост детето да посети специалист, в следствие на нетипични поведенчески прояви на база объркването му от езиковата комбинация. Възможно е да се появи изоставане в образователния процес на детето. Отново причина е объркването и неразбирането на конкретики, когато му преподават.
Не на последно място искам да акцентирам на едно важно обстоятелство, което не е случаен факт. В автобиографиите и редица други официални документи се изисква да се посочи какъв е майчиният език. Това не е проява на дискриминационно отношение, а много правилна информация, която дава представа не само за езика, но и за културните особености на човек.
В крайна сметка аз лично съм “ЗА” едно дете от най-ранна възраст да има възможност да усвоява няколко езика. Обаче тази ситуация изисква специфични и конкретни педагогически методи, които да се прилагат в този процес. И това не изчерпва всички фактори, от които зависи успехът и напредъкът на детето. Участие има средата, отношението на и към детето и т.н.
В резюме, мога да отбележа, че едно е сигурно: че развитието на говоримия език при детето е силно повлияно от количеството и качеството на разговорите с родителите.
Искрено се надявам да съм Ви бил полезен и обещаваме в най-скоро време на нашия сайт да има по-задълбочена, научно обоснована информация по този проблем.
Успех
Искрено Ваш,
Иван Карагьозов, психолог
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.