Здравейте, сина ми е на 1г.7м. Все още не говори..в речника му има бебешки думи от типа на "уауа"..не е комуникирал с деца--започна да сочи, не иска да повтаря,не желае да се храни сам,не обича да си цапа ръцете--необходим ли е специалист?

Отговорено
Преглеждания (2k)
Задайте вашия въпрос

Здравейте, сина ми е на 1г.7м. Все още не говори..в речника му има бебешки думи от типа на “уауа”, – което сме разбрали че използва и за мляко и за тати, “кака”, баба ..не ги използва целенасочено. Не знам дали е от значение, но не се е срещал и комуникирал с деца, тъй като не сме имали тази възможност и няма малки деца около нас, освен по площадките. От скоро започна да сочи, но само като иска нещо, както и да сочи в книгите картинки, като ме поглежда и чака да му кажа думата. Не иска да повтаря, справя се добре с фината моторика. Много обича да се закача с нас, да играем на криеница. Разбира прости команди, като кажа да полеем цветето- взима лейката и отиваме. Не желае да се храни сам, не обича да си цапа ръцете и не пипа храната..моля дайте съвет, необходимо ли е да се обърна към специалист?

Ani90

22.05.2021 12:45
Споделете:
  • Ani90
    • Ani90
    • преди 4 години
    Пропуснах да добавя, че въпреки, че не се храни сам, той взима лъжицата и дава много успешно загребвайки от чинийката на мен или на баща си. Всеки път когато се нахрани му казвам, че трябва да нахрани и мечето(плюшена играчка) отива и дава две, три лъжички от купичката и на играчката(когато купичката е празна).Също така разбира всичко, което му се казва, но не желае да говори или да повтаря думички. Подсигурила съм играчки, които да спомагат за подобряване на фината моторика и виждам, че не му представляват трудност. Другото, което ме тревожи е, че не иска да маха за чао или здравей, но си подава ръчичката, за да се ръкува. Харесва му да е сред хора, бяга, усмихва се, но липсва този говор, който аз не знам как да стимулираме. Благодаря!
  • Трябва да , за да публикувате коментари
2
Най-добър отговор
Иван Карагьозов

2021-05-25T16:35:00+0000
25.05.2021 16:35
Класическа медицина

Здравейте и благодаря за въпроса.

Много точно описание на случая, което значително облекчава задачата. В цялостен аспект общото развитие е в норма. Преди да дам някои съвети искам да ви посоча някои посоки, които едно дете в развитието си между 16и – 18и месец прави. Възрастовият период е ориентировъчен.

Ходи стабилно, по-рядко пада. Това се оценява, като се наблюдава как ходи детето в продължение на една минута, и се отчита дали детето ходи изправено, стабилно, без да се опира и оглежда. Бързината на ходенето не се взема под внимание. Падането трябва да е рядко и детето само да става. С играчки изобразява наблюдавани действия. Можете вие чрез експеримент /напр., детето да изобразява хранене на кукла/ да установите развитието на изобразителната игра. Опитва се да се храни самостоятелно. Наблюдава се да се установи степента на самостоятелно хранене – дали протяга лъжичка към храната, поднася ли я към устата, поема ли я. Поне две от тези действия трябва да извърши последователно.

Драска спонтанно и с усърдие. Слагате пред детето лист и му се дава молив. Наблюдава се дали ще започне да драска. Ако то не прави опити, вие трябва да му покаже. Детето трябва да направи поне две – три движения с молива и да остави следи. За положителна оценка се приема един сполучлив от два опита. В този период детето трябва да иска всичко да върши само. Това са опити – да се храни самостоятелно, да се мие, облича и т.н. Вече се опитва да свързва две думи в изречение.

Както се вижда, детето ви извършва или вече е започнало да извършва повечето от обема изисквания за тази възраст. Единственото, което е нетипично, е неговото нежелание да се храни и да си цапа ръцете. Смятам обаче, че това е преодолимо и не е съществен проблем.

Що се отнася до посещение на специалист, не е лоша идея, но по-скоро, за да ви даде насоки на вас как да взаимодействате с детето, отколкото да се занимава с детето. Разбира се, не искам да ви засегна по някакъв начин, но възрастовият период е труден, както за детето, така и за вас. Това е така защото е започнала диференциация на психичните процеси при детето.

Като начало може да започнете да вербализирате действията си. Проста техника, която върши работа. Тя се състои в говоренето при правенето на нещата и обяснението им. Например: мама ще сготви вкусна супичка от морковчета. Морковчетата се измиват защото…..и т.н. Можете думите да съчетавате в някаква песничка – ваша си.

Последно, що се отнася до други деца- направете необходимото детето да се среща и да играе с други деца. Това е важно, за да може да ги наблюдава. С две думи, освен вашето поведение детето има нужда да научава и други модели на поведение. А децата научават, като копират и преработват през собствената си призма наблюдаваното поведение.        

Успех!

Искрено ваш

Иван Карагьозов, психолог

00
0
  • Трябва да , за да публикувате коментари
Иван Карагьозов

2021-05-26T10:18:00+0000
26.05.2021 10:18
Класическа медицина

Здравейте и благодаря за уточненията.

Това, което описвате, са много добри индикатори за развитието на детето. Що се отнася до знаците за довиждане или поздрав, няма място за притеснение. Това е поведение, което се научава. Най-важното е, че осъществява физически контакт, а как точно ще го прави – няма правила.

Речта е сложна дейност и изисква усилия. Очевидно сте добре запознати с темата, защото активно работите за фина моторика – това е много добре. Разбирам притесненията ви, но ще ви помоля да намалите малко натиска. Това означава да замените „стимулирам“ с „подкрепям“.

Ако няма (а вярвам, че няма) някакви физиологични проблеми в говорния апарат, детето ще си проговори. Да не забравяме, че това е усилие, което, ако някой ни осигурява и задоволява основните нужди, няма нужда да правим. С две думи – продължавате с вербализирането на вашите действия, както е описано в предния отговор. Тренирате детето – вместо да посочва да изговаря (например когато иска да пие сок), това ще отнеме време и е възможно да се инати (което е нормално).

Имали сме случаи на много по-лоши ситуации, които са били с добър резултат, но е важно на първо място родителят да е спокоен, защото подкрепата е добър инструмент само когато е предоставена с разбиране, което аргументира наличието на спокойствие.

Има и вероятност да се стигне до речеви специалист, но горещо ви съветвам да дадете още малко време на детето. При условие, че няма напредък в близките 3 до 6 месеца, направете консултация със специалист. Но аз лично по-скоро клоня, че проблемът с речта ще се разреши, само следвайте инструкциите и се забавлявайте – на никого не му е било лесно да проговори…включително и на мен, затова търпение, спокойствие и подкрепа.

Успех!

Иван Карагьозов, психолог

00
0
  • Ani90
    • Ani90
    • преди 3 години
    Здравейте отново, сина ми навърши 1г.9м. преди няколко дни и сякаш преди две седмици се промени много към добро..започна да се храни и с лъжица и с вилица..помагам му съвсем малко. Имитира вече няколко животни..липсва още конкретно изречена дума, но разбира абсолютно всичко..сресва си косата, мие си зъбите, носи си пантофите и обувките, събува ги след разходка. Надявам се скоро да се отпусне и да започне да изрича думи. Бих искала да Ви попитам как да подходя с махането на памперса, тъй като плаче, когато го сложа на гърне. Както и как да го науча да пие от чашка. Все си търси преходната чаша. Благодаря Ви!
  • Трябва да , за да публикувате коментари
Показване на 2 резултати
Твоят отговор

Моля, първо, за да ги изпратите.