Здравейте:) Голямото ми момче е на 2 годинки и 3 месеца и все още не говори. Разбира ме за много неща. Но и за някой не ме разбира или по-скоро съм го забелязала, че неща, които не са му интересниq не желае и да ги научи. Знае много животни, всички форми, числата подред от 0 до 12, азбуката знае всички букви и почти всичко подред нарежда. Преди половин година го води на логопед и остановиха че не е аутист. Нормално детенце си е което не говори. Всички около мен ме съветват да изчакам да започне детска и след 3 годишна възраст евентуално да го водя на логопед. Постоянно му купувам книжки, показва много неща от тях, но не гояори. Бихте ли ме посъветвали относно проговарянето? Около други деца повтаря няколко думички, но само до там.
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Здравейте,
Преди всичко искам да отбележа нещо важно – развитието на говоримия език е силно повлияно от количеството и качеството на разговорите на родителите с децата, което означава, че независимо от нежеланието му да говори -да продължавате да комуникирате. Да, на тази възраст обикновено вече има налице прости (много често сбъркани) изречения от по две думи и има налице някакъв речников запас. Разбирам опасенията Ви и е добре, че сте елиминирали диагноза аутист. Държа да знаете, че в развитието си не всички „по команда“ следваме установените принципи на развитие. С две думи – едни деца проговарят на година и половина, други на четири, а има и такива, които проговорят на пет. Това не ги прави непременно с някаква аномалия в развитието.
Моят конкретен съвет е наистина да дадете малко време на детето. Дайте му и възможност, което означава да намалите натиска непременно да проговаря. Не го правете на въпрос (поне шест месеца) , а и не очаквайте всеки един момент то да стане умел комуникатор. Нещо, на което бихте могли да обърнете внимание, е физическото развитие на детето. Това означава, че детето в тази възраст може или започва да се учи да бяга. Ходи на пръсти. Пази равновесие. Седи клекнало. Скача от последното стъпало. Отваря сандъче и изсипва съдържанието му. Играе с пясък и глина. Отваря капак, използва ножици, боядисва с пръсти. Ниже мъниста и рисува чертички, възпроизвежда прости форми. Рисува кръст по образец. Последно изброените не са абсолютно точни показатели, но са своеобразен ориентир, че детето се развива в норма. Възможно е съществуването на определен логопедичен проблем но мнението ми е, че наистина има нужда да изчакате. Ако до трета година и малко (3-5 месеца) няма начало на поне прости въпроси (кой, защо и т.н.) от страна на детето и речников запас от поне 10-15 думи – посетете специалист.
П.С. Използването на ножица е деликатна работа. Повечето колеги специалисти (особено в детските градини) при случай,, ако детето откаже да ползва или борави с ножици, го „дамгосват“, че е с проблем. Това не е така (за информация). По начина, с който започвате, оставам с впечатление, че имате и друго дете? Ако това е така, това е допълнителен фактор, който допринася за забавяне в комуникацията. Имайте го предвид.
Д-р Иван Карагьозов,психолог
_____________________________________
В отговор на:
“Здравейте:) Голямото ми момче е на 2 годинки и 3 месеца и все още не говори. Разбира ме за много неща. Но и за някой не ме разбира или по-скоро съм го забелязала че неща, които не са му интересни не желае и да ги научи. Знае много животни, всички форми, числата подред от 0 до 12, азбуката знае, всички букви и почти всичко подред нарежда. Преди половин година го водихме на логопед и установиха, че НЕ е аутист. Нормално детенце си е, което не говори. Всички около мен ме съветват да изчакам да започне детска и след 3 годишна възраст евентуално да го водя на логопед. Постоянно му купувам книжки, показва много неща от тях, но не говори. Бихте ли ме посъветвали относно проговарянето? Около други деца повтаря няколко думички, но само до там.
- Трябва да влезте , за да публикувате коментари
Моля, влезте първо, за да ги изпратите.