Какво е Денят на розовата фланелка и кога се отбелязва
Всяка година в последната сряда на месец февруари се отбелязва деня за борба с училищния тормоз, познат като „Ден на розовата фланелка“. Инициативата започва през 2007 година в Канада.
Началото на тази история е поставено от две момчета – Дейвид Шепърд и Травис Прайс. Те решават да подкрепят свой съученик, който е подложен на подигравки и тормоз в своето училище, след като се появява облечен с розово поло.
Двете момчета решават да купят розови тениски и на следващия ден ги раздадат в учебното заведение на всички, които са съгласни да покажат съпричастност с тормозения им приятел. По този начин те оказват морална подкрепа на своя връстник и приобщават и други към тях.
Инициативата освен това надхвърля границите на училището и се превръща в световна кампания срещу насилието. Целта й е да се повдигне темата за толерантността между връстниците, което прераства в Световен ден против тормоза в училище.
През 2008 година последната сряда от февруари официално е обявена за ден срещу тормоза в училище от премиера на Британска Колумбия. Оттогава насам, инициативата среща подкрепа във все повече държави и става популярна сред милиони ученици.
В този ден от месеца децата идват на училище, облечени в розови фланелки, за да се обявят срещу тормоза между съученици и насилието в училище.
Защо трябва да говорим за тормоза в училище: факти и статистика
Жертва на тормоз в училище стават момчета и момичета, независимо от тяхната възраст, показват статистиките по темата. Насилието може да е физическо, психическо и емоционално, но без значение от неговата форма, то винаги е травмиращо за детската психика и здраве.
Различните форми на агресия трябва да бъдат остро осъждани и да се търси начин за преустановяването им, категорични са специалисти по личностно развитие, педагози и възпитатели. Според експертите решаването на проблема започва първо от поставянетото му като тема за дискусии за неприемане на тормоза. След което е необходима активна работа с децата, които са жертва и с тези, които причиняват агресия.
За съжаление училищните прояви на тормоз са широко разпространени. Те са под най-различни форми – физически тормоз и психически тормоз. Някои деца стават обект на подигравки и обиди. Техни съученици им измислят прякори и грозни обръщения.
Други деца са директно нападани физически, което може да е блъскане, удряне или нанасяне на побой. Най-често сила демонстрират по-големите батковци и каки над малките ученици. Друг път споровете прерастват във “война” между връстници и съученици.
В последните години темата за детската агресия е обект на обсъждане от страна на педагози, специалисти по детско здраве, училищни директори, експерти и родители. Целта е да се намерят оптимални форми за подобряване на училищната среда, както и да се предотвратят агресивните прояви на малолетни и непълнолетни.
Как стоят нещата в България
Насилието в училище е факт. Това показва и официалната статистика за България. По данни на УНИЦЕФ близо 50 процента от нашите деца са били жертва на тормоз в училище. Резултатите са от национално проучване за 2021 година.
Мащабното изследване сочи още, че 47 на сто от малчуганите са преживели форма на насилие, което означава, че всяко второ дете в страната е потърпевшо от подобни прояви на неприемливо поведение. Анкетираните посочват, че те са били подложени на емоционално, психическо или физическо насилие в своето учебно заведение.
Тревога буди и фактът, че малко повече от 11% от децата на възраст между 10 и 19 години в страната, което е 73 808 момчета и момичета, страдат от психическо разстройство. Социалната тревожност също нараства при подобни проблеми.
Как да говорите с детето си за тормоза в училище
Актовете на насилие е училище не бива да бъдат прикривани. По този начин нито насилниците ще могат да осъзнаят своята вина, нито потърпевшите деца ще получат адекватна защита и навременна подкрепа.
Темата обаче трябва да се обсъжда не само в школото, но и в семейството. Родителите е нужно да обясняват на детето кои прояви са неприемливи и са форма на тормоз. От друга страна мъникът е важно да знае, че може да има доверие на близките си и на институциите, за да споделя при подобни проблеми.
Заклеймяването на насилието като лоша и недопустима проява е нужно да бъде осъзната от малчуганите преди влизането им в училищна среда. По този начин те ще знаят как не бива да се постъпва с другите деца. А също така, че ако самите те са пострадали, трябва да потърсят защита.
Правилата за добро поведение на всички ученици са разписани и в правилниците на училищните заведения. С тях са задължение да се запознаят децата, както и техните майки и бащи. Вкъщи е мястото да се изясни на малчугана какво е толерантно и уважително отношение към другите.
Децата трябва да знаят също, че независимо от страха и срама, те не бива да крият от възрастните какво точно се е случило – дали са подложени на обиди, подигравки, бой или други непристойни действия спрямо тях.
Идеи за отбелязване на Световния ден против тормоза в училище
В България Световният ден против тормоза в училище се отбелязва от 2012 година насам. В последната сряда от месец февруари деца от цялата страна обличат розови тениски, за да символизират своята позиция и да кажат заедно: “Не на насилието в училище”.
През годините в различните учебни заведения инициативата протича с разнообразни мероприятия, послания и идеи. Деца организират флашмобове или пускат розови балони в небето. Друга практикувана форма е да се правят табла с послания срещу тормоза над момчета и момичета в ученическа възраст.
Някъде опаковат сградата на школото с розова панделка, за да покажат своята нетърпимост към проблема. Масов атрактивен танц също е сред проявите в Световния ден срещу тормоза в училище.
Международният ден на розовата фланелка предполага също така провеждането на дискусии с участието на ученици, учители и експерти. Добра идея е организирането на конкурси за детска рисунка или есе, свързани с агресията и нейното преодоляване. Тийнейджърите може да бъдат провокирани да изготвят доклади за формите на насилие и как те се отразяват върху емоционалното състояние на подрастващите.
Вариант за разясняване сериозността на проблема е среща на учениците с училищния психолог. Възможно е също така децата да участват в ролеви игри, за да осъзнаят различните прояви на тормоз.
В инициативите за Световния ден срещу тормоза в училище е подходящо да се включат и малчуганите от детските градини. Там също се отчитат прояви на агресивно поведение, което изисква разяснителни кампании сред най-малките. При тях е подходящо да се обсъждат подобни теми под формата на игра. Може да бъдат включени също така играчките на мъниците, за да се разиграят различни ситуации от живота на всяка детска градина.
Все по-често сред обсъжданите теми попада новата форма на онлайн тормоз между връстници. Не е за пренебрегване факта, че има случаи на агресивни прояви, които децата записват със своите телефони и после споделят в социалните мрежи. Специалистите обръщат внимание на факта, че свидетелите на насилие също са жертва или пък са в ролята на пасивни насилници.
През 2023 година Световен ден на розовата фланелка ще бъде отбелязан на 22.02., когато е последната сряда на февруари. Очаква се училища и детски градини от цялата страна да се включат в кампанията срещу насилието с разнообразни мероприятия, за да се обявят категорично срещу проявите на агресия на съучениците си.
Децата ще отидат на училище с розова фланелка, за да кажат: “Не на тормоза в училище”.
Коментари на читатели