Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман
Много деца бъркат лидерското поведение с грубиянското. А по-лошото е, че същото правят и родителите им, и отнема доста време, докато осъзнаят, че малкият им наследник изобщо не е лидер, а съвсем откровен насилник.
В периода на заблуда хлапето започва да се забавлява с това да се заяжда и да обижда останалите деца. Когато е по-голямо и чисто физически, използва надмощието си, за да налага мнението си грубо.
За да не се окажете измамени в представата за детето си, важно е да наблюдавате поведението му, когато общува с връстниците си, но също и да получавате обратна връзка за държанието му в училище. Съвсем не е трудно да си дадете сметка дали действително отглеждате малък лидер или насилник, важното е да бъдете обективни.
Наблюдавайте за следните признаци:
- Заяжда се и се държи грубо с по-малки от него деца.
- Обича да дразни другите.
- Често използва обидни реплики, когато останалите не откликват на желанията му.
- Не приема критики.
- Използва по-високия си ръст, за да налага мнението си.
- Обикновено отговаря агресивно.
Ако виждате такова поведение при детето си, време е да вземете мерки преди грубите му маниери да се превърнат в траен модел на поведение.
Трансформирайте ги в положителна посока, така че стремежът му да се налага и да е водеща фигура, да помогне да развие лидерски качества. С помощ от ваша страна дъщеря ви би могла да проявява желанието си да организира и да ръководи другите, без да прилага грубости.
Никога не прибягвайте до физическо наказание
Много от агресивните деца смятат, че физическото надмощие е единствения начин да надделеят над останалите и да постигнат своето. Ако вашият начин на възпитание също включва физическо надмощие, спешно преразгледайте подхода си и го заместете с позитивни техники.
Когато вие използвате шамарите като начин за разрешаване на проблеми, съвсем логично е това да се приема като модел на поведение и от хлапето ви.
Ако бащата на детето има грубо чувство за хумор и често успява да обиди човека отсреща вместо да го разсмее, е много вероятно и синът ви да се държи по такъв начин с останалите. Затова е важно вътре в семейството да дадете такъв пример за поведение, какъвто очаквате да видите от детето си.
Коментирайте грубите и добрите прояви
Използвайте скорошна ситуация, на която сте били свидетели заедно с детето, за да започнете разговор. Посочете герои от книги и филми, за да дадете пример за лошо и грубо и добро и мило отношение към другите хора.
Попитайте дъщеря ви как според нея останалите възприемат и едната, и другата група хора, тя самата какво предпочита да бъде – приятел или враг на околните?
Възможно е в желанието си да ви провокира, да отговори, че харесва лошите герои. Затова трябва да обсъдите и какво се случва с тях в края на филма или на някоя книга, да речем. Обсъждайте също как се чувстват хората, които са станали жертва на агресорите, какви са емоционалните и физическите последствия за тях.
Научете хлапето на правилен подход при общуване
Когато попаднете на ситуация, в която дразни някой вкъщи и се държи лошо с него, накарайте го да я разиграете още веднъж.
Ако детето ви в случая няма друго решение за комуникация с брат си или сестра си, предложете му различни варианти как мило и възпитано да започне разговор, как да покани друго дете да играят заедно или пък да се пошегува без да обиди никого.
След това си разменете ролите, вие вземете тази на ученика грубиян, за да разбере синът ви как се чувства детето от другата страна.
След това отидете заедно в магазин, например и с любезна усмивка разговаряйте с продавачите, искайки различни неща от тях. Нека детето да види, колко отзивчиви стават хората срещу вас, когато към тях се подходи с добро.
Тренирайте лидерски умения
Измислете и разиграйте ситуации, които да дадат възможност на детето да моделира по правилен начин проявата на лидерските си качества. Например, изиграйте сцена, в която си представяте, че негов приятел идва на гости, за да играят заедно.
Тук детето може да похвали съученика си, че е дал добра идея за някаква игра, да се съгласи с негово предложение или да го подкрепи и окуражи, ако другото дете е направило грешка.
Ако синът ви има различно мнение от това на приятелчето си, накарайте го да го защити поне с два различни аргумента вместо да раздава обиди и да размахва юмруци.
Поощрявайте нов вид поведение
Преди детето ви да отиде да си играе с друго, което доскоро е дразнело и се е заяждало с него, припомнете му новия модел на поведение, който вече е усвоил.
Винаги, когато видите, че синът ви успява да общува мило и възпитано с група деца или само със свой приятел, побързайте да го похвалите, например – „Алекс, беше страхотно, че даде на Митко да поиграе за малко с твоя нърф, независимо, че беше твой ред в играта. Наистина беше много мило от твоя страна“.
Учете го чрез дискусии и аргументирано обсъждане на проблемите да стига до тяхното решаване. Обяснявайте също, че е важно да се съобразява и с мнението на приятелите си, защото техните идеи могат да доведат до интересни забавления или да го научат на нещо ново.
Повечето силни лидери са и до известна степен груби. Не очаквайте от свръх толерантен човек да стане лидер. Лидерът е по – смел, по – решителен и той успява да наложи волята, желанията си, визията си над останалите и да ги накара да го последват. Както при животните, така и при хората, те не тръгват след слабите.
Това не значи, че трябва да възпитавате насилник, както и не значи, че по – агресивните или по – силните ще станат лидери. Лошата агресия навън най – често е потискано его и насилие над насилника у дома. В този смисъл бъдете внимателни как наказвате и как поощрявате децата си. Лидерството е осъзнато превъзходство, контролирана агресия и премерено подчиняване на околните.
Това са умения, които трудно се учат. Те са програмирани на подсъзнателно ниви в хода на възпитанието в домашната среда. Дали тези качества ще се проявят, дали ще останат скрити е въпрос как се стича човешкия живот, в какви обстоятелства битува индивида.