Много родители се питат кога е правилният момент детето им да се запознае с буквите, сричките и писания текст. И ако преди време четенето се учеше в първи клас, то днешните деца имат доста по-различно темпо.
В редовете по-долу разказваме всичко за децата и четенето – кога се научава, как следва да подходите и какви са добрите практики, препоръчвани от специалистите.
Как всъщност децата се научават да четат?
Разпознаването на буквите, образуването на срички и процесът на четене са етапи от развитието на детето, които донякъде зависят от неговия интерес и амбицията на неговите родители. Има малчугани, които още в невръстна детска възраст посягат към книжките. При други се случва едва след прекрачване на училищния праг.
Как да научим детето да чете? Масово в предучилищна възраст, между 5 и 6 години, мъниците започват да научават буквите и да правят своите опити сами да четат още в детската градина.
Да се научи едно дете на бързо четене не е едноетапен процес. Понякога е нужно доста търпение от страна на неговите родители и учители. Нужно е мъниците да бъдат насърчавани и най-лесно е да се случи под формата на игра.
Широко използвани за целта са например кубчета, магнити, пъзели и образователни дъски с букви. Децата играят с тях в най-ранна възраст и същевременно започват да разпознават звука, с който се свързва съответната буква. Едва после следва образуването на срички, думи и цели изречения, за да се премине към писаното слово.
Кога започват упражненията по четене в учебния план на децата?
В последните години задължителната форма за предучилищно обучение има за цел да подготви малките момчета и момичета за тяхното постъпване в първи клас. Още тогава те започват да изучават основните граматически понятия и да разпознават буквите и цифрите в този т.нар. предбуквен етап.
Все по-приложима е практиката децата да учат азбуката в определена последователност, която е свързана с честотата на употребяваните звуци.
По препоръка на Министерството на образованието и науката е въведена промяна в учебната програма за 1 клас от 2016 година насам, която е свързана с подхода при изучаване на азбуката. Причината е, че наложеният подход дава добри резултати при усвояване на учебния процес.
Промените са свързани с реда при научаване на буквите. Той е съобразен с тяхната честота при употребата им в устната реч. Специалистите са категорични, че по този начин се облекчава и намалява времето за преминаване към същинското гладко четене от децата.
В каква последователност е добре да се учат буквите от азбуката?
Първите букви, които детето ще научи, са гласните звуци. Именно с тяхна помощ се образуват сричките и е логично уроците да започнат с А, О, У, Е, И, Ъ.
След тях най-лесно усвоими са сонорните звукове – Р, Л, М, Н и Й. В тази група на често употребявани звуци попада и буквата Я.
Втората основна група букви са онези в българския език, които се редуват като звучни и безвучни звукове. Най-лесно те се учат в двойка, например Т-Д, К-Г, С-З, П-Б, В-Ф, Ш-Ж.
Накрая идва ред на буквите Ч, Х, Ц, Щ, Ь, Ю.
Как можем да помогнем на детето, ако се затруднява с четенето?
Достигането до гладко четене изисква време при повечето деца. Нужно е да се подходи с разбиране и с достатъчно упоритост, за да им се помогне на мъника да преодолеем първоначалните си затруднения при направата на звуков и буквен анализ.
Съществуват различни методи и подходи, които са в резултат на дългогодишния опит на педагози и специалисти, които работят с деца.
Разграничаване на гласни и съгласни звукове
Гласните звукове са в основата на научаването на четене, а и те са най-лесно разпознаваеми от децата. Ако те срещат трудности в писменото слово може да се започне с ясно разграничаване на двете основни групи – тесни и широки гласни, после и на гласни и съгласни.
Най-лесно е малчуганът да ги научи в двойка, за да осъзнае тяхната разлика. Например, А-Ъ, О-У, Е-И да се повтарят до настаняването им. По този начин после лесно те ще бъдат разграничавани от всички останали, които са безгласни.
Децата ясно могат да направят разликата се обяснение от учителя, че при гласните се чува ясен звук, докато безгласните звукове са шум с малко звук или само шум.
При упражненията е полезно да се обяснява на детето нагледно като разликите се посочват с изписване на табло срички за четене или с помощта на предварително изготвени шаблони, карти с букви и магнитни букви.
Образуване на срички и думи
Децата, които изпитват трудност при четене, трябва да се упражняват повече с образуване на срички и думи след първоначалния буквен етап. В самото начало на сричкуването е необходимо мъниците да осъзнаят, че няма сричка без гласен звук в нея. За целта могат да се правят упражнения за разграничаване на сричките в думата и за откриване на гласните звукове.
Обратното упражнение, при което се изисква образуване на срички и на цели думи, също е полезно за четене на срички и за осъзнаване на структурата на отделните думи, които изграждат изречението, което пък изразява определена мисъл.
В помощ на разграждането на думите на срички и обратно има много готови шаблони и книги с подобни упражнения.
Съставяне на цели изречения
Образуването на цели изречения е следващият етап от научаването на детето да чете. Езиковедите казват, че е удачно да се започне от основни и познати думи, с имената на любими герои, с който малчугана да състави кратко изречение.
Важно е децата да осъзнаят също така разликата между вида на изреченията – съобщително, въпросително и възклицателно.
Най-добрите упражнения са при провокиране на мъника да участва в диалог. Така той ще отговаря и ще задава въпроси, следвайки темата на разговора. Друг успешен модел е устен преразказ на определена история, приказка или любимо филмче.
Използването на шаблони с думи за съставяне на различни изречения също дава много добри резултати за четене. По този начин детето свиква с изписването на думите, защото следващия етап е писменото възпроизвеждане на устното слово с игра на думи и високочестотните думи.
Децата обичат занимателните игри и така осъзнават ролята на изреченията. Мъниците разбират смисъла на целия текст и свързаността на думите, което е съществен етап преди четенето на книжки.
Оформяне на текст
Когато детето тепърва започва да се учи да чете, оформянето на цял текст е последният етап от езиковото обучение. В началото темите трябва да са свързани с ежедневието на мачугана, с любими герои или занимания.
Достатъчно е да се съставят две, три свързани изречения, с които да се демонстрира целостта на текста като граматика и смисъл.
Четене по метода Монтесори
Монтесори е универсален метод за научаване детето да чете. Използва се също за писане, смятане, учене и развиване на фината моторика. Хубавото е, че при този вариант не са необходими специализирани книги, помагала или буквар. Достатъчно е да разполагате с материали за развиване на слуха и речника, за писане и за четене.
За целта може да се подготвят картончета с букви, срички, с думи и картинки. С тяхна помощ се правят различни езикови упражнения, за да развива детето своите познания за устната и писмената реч, да се научи да чете и пише на български или английски език.
Асоциативен метод при четене
Иновативен подход за научаване на децата да четат е асоциативният метод. Както издава и наименованието му, тук се разчита на асоциациите. Идеята е с всяка буква от азбуката да се създава образ.
Например, В се асоциира с влак, Г – с гара. По този начин мъниците свързва буквата с даден образ и според специалистите това им помага да запомнят и възпроизвеждат азбуката.
Методът е много занимателен за малчуганите и преминава под формата на игра, с много интересни идеи за занимания по интереси.
Букварът – стандартният начин да научим детето да чете
Класическият вариант да се научи малкият палавник на буквите и да чете си остава букварът. С негова помощ детето започва да учи буквите и техния звуков аналог и в училище. Запознава се с графичното изписване на азбуката като постепенно се усвояват сричките и цели думи. Така постепенно започват децата да четат.
Четенето е мисия възможна, ако следваме ритъма на детето и намерим правилния подход към него. Докато учи буквите е добре в стаята на малчугана да поставя на стената азбуката или в класната стая, за да има постоянен визуален контакт с нея.
Упражненията под формата на занимателни игри са най-бързият и лесен начин мъниците да заобичат книжките и да им стане интересно да четат сами за какво се разказва в тях. Така детето и в по-късен етап ще предпочита и да чете книги се справя с поставените упражнения за първи клас.
Снимки: pixabay.com
Коментари на читатели