Средата в която живеем – социалната среда е не само сложна, но и твърде разнообразна и променлива. Фактът, че ние се раждаме с много по-малко установени механизми за приспособяване, отколкото животните означава, че имаме нужда от целенасочено, системно и съзнателно въздействие (подкрепа) в ранното детство. Тези влияния ще осигурят нормалното приспособяване на детето към околната среда.
Преди да концентрираме усилия в детайлите, ще визираме една важна особеност – освен особеностите на средата всички ние имаме индивидуални особености.
Това важи и за децата. Тези изследователи, които работят в полето на развитието на детето, безспорно по един или друг начин застъпват идеята, че в периода 1-3 години детето има нужда да общува (взаимодейства) с други деца. Не е случаен факта, че още Аристотел определя, че „човекът е социално животно”.
Подходящ възрастов диапазон за детска ясла/градина е важен въпрос за всеки родител
В известна степен може да се твърди, че той е по скоро с културен характер и е повлиян съществено от съответната политика на географския регион и страна, в която пребиваваме. В скандинавието например, децата най-късно на една година вече постъпват в детска ясла, като философията там е, че колкото по-рано стартира процесът на социализация и участие в група, толкова по-добре за детето, а и за обществото. Там се базират на парадигмата, че през по-голямата част от живота си ние сме участници в групи.
В тази връзка развиването на умение за правилно взаимодействие в група е от особено значение. От друга страна, наличието на така нареченото „разширено семейство” (баби и дядовци) по нашите географски ширини определя по-късното участие на дето в масова среда.
При всички положения не може да се твърди със сигурност коя е най-добрата възраст за детска ясла/градина, като и двата модела имат преимущества и недостатъци. Сигурно е, че трябва да сте достатъчно уверени, когато взимате или вече сте взели вашето решение, което разбира се е съобразено с най-доброто за детето.
Вземането на правилно решение изисква да разполагаме с детайлна информация за особеностите на периода, в който се предполага включването на детето в детска ясла – в групата. В конкретния случай се касае за периода на ранната детска възраст, който обхваща детето между една и три години. В тези възрастови рамки психичното развитие на детето се свързва със значителни промени в основните дейности на организма. Принос за това е появата на говор, който променя познавателните възможности, а оттам – и интересите на детето към околната среда.
Бързото развитие на двигателния апарат обосновава овладяването на повече и по-разнообразни движения
В този начален период физическата и нервно-психична устойчивост на детето е все още малка и това е причина за по-високата склонност към заболявания.
Известно е голямото значение за бъдещия живот на детето именно на периода между 1 и 3 годишна възраст. Това е времето, когато детето изгражда фундамента (основата) на бъдещата си личност (идентичност).
В тази връзка системната, целенасочена и специално организирана подкрепа започва от първия ден на раждането на детето. В този период на детето е необходимо да се осигури:
- пълноценно развитие на нервно-психичното развитие, което включва сетивните органи, движения, говор, емоции и т.н.
- създаването на културно-хигиенни навици и умения
- укрепване на организма, с цел предпазване от заболяване
- изработване на положителни форми на поведение и положителни взаимоотношения с други деца
Най-добрият индикатор в този период за разбиране на детето са неговите емоции и емоционални състояния при контакт със средата
Съответно всеки един контакт или преживяване на детето ще е подсигурено съответно с положителна или отрицателна реакция (емоция). Когато детето изпитва радост, то е готово да направи всичко, затова действията трябва да са насочени към свързването им с приятни чувства.
Независимо от възрастта, в която вие сте решили да включите детето си в ясла/детска градина има условие, което е основоположно за вашия избор, а именно – съблюдаване на най-добрия интерес на детето.
Понякога поради различни причини се смесват целите на семейството и на заведенията, които се занимават с деца. Предназначението на тези заведения е да подпомогнат семейството, а не да го изместват от ролята му на основен „актьор” при израстването на децата.
Не знам дали има правилна възраст за тръгване на ясла, но със сигурност има правилен начин. Според мен за него трябва да се говори повече, и то предимно на ниво система и правила на самите институции. Адаптацията и отношението на персонала, в крайна сметка определят дали на детето ще му е добре или опитът ще бъде пълен провал. Няма да е лошо образователната ни система да се осъвремени малко в подходите си, защото хората отдавна излязоха от пещерите. Иначе евала, че повдигате такива теми – хората имат нужда да им говорят специалисти, а не да слушат, че „по времето на баба ми нямаше такива неща“.