Методи за адаптация на децата в детската градина от Маргарита Трифонова

icon Преглеждания: 3255
Методи за адаптация на децата в детската градина

Преходът от дома към детската градина никога не е еднакъв за всички деца и всяко преживява по своему тази генерална промяна. 

Затова от изключително значение за по-бързото и своевременно приспособяване на мъника към новото начало, е родителите да започнат няколко месеца по-рано подготовката за това събитие. 

Първата раздяла с родителите – какво всъщност преживява детето

За детето е важно да разбере, че мама и татко не го изоставят, че винаги ще го вземат от градината и че всъщност там то ще намери нови приятели и ще се забавлява повече,отколкото само у дома. 

Страхът от изоставяне е най-голямата тревога на малкото дете и това налага системна работа от страна на родителите. Чудесно би било и ако можете да заведете малкото човече до мястото, да види как децата играят в двора, че там е интересно и занимателно, какво представлява стаята на първа група, какви играчки има, как изглеждат учителите. 

Независимо от коя възрастова група е детето, то изпитва своите тревоги и страхове, които са съвсем нормални и обосновани

Какво представлява адаптацията в детската градина и има ли правилен начин да се случи

Адаптацията в детската градина е индивидуален процес, който зависи от характера и потребностите на всяко дете. Важно е да се изгради положителна и подкрепяща обстановка. Децата, които са посещавали детска ясла, свикват много по-бързо и успешно в социалната среда от тези, които никога не са се отделяли от мама и татко. 

Ефективната адаптация на детето в детската градина играе важна роля за развитието му, създавайки основа за психологическо, емоционално и социално благополучие в ранна възраст

Добре е малчуганът да може да се обслужва самостоятелно, да умее да се облича и съблича, но дори и да не се е научил, не е проблем. Виждайки другите деца, той ще се научи много бързо на това, а и учителите и персонала също ще му помагат. Хубаво е да се обясни, че има правила в детската градина, които са важни, за да може учителят да помогне и да обгрижи всяко дете. 

Много важно е да се постигне добра екипна работа между родителите и учителите в градината. Още на първата родителска среща можете да попитате всичко, което не знаете или да споделите вашите притеснения. Винаги трябва да настоявате за обратна връзка от страна на учителя как се чувства вашето дете и какво е правило през деня. 

В някои детски градини позволяват на родителите да посещават заедно с децата първите занятия на новото място. Плавният преход от домашна среда към социално заведение е добър за малките деца, които не обичат промяната и трудно свикват с нея. Има обаче и един много малък процент хлапета, които така и не свикват с посещаването на детска градина. 

Методи за адаптация на децата в детската градина

Методи за успешната адаптация на детето в детската градина

За да избегнете трудна адаптация в детската градина, можете да следвате няколко ключови насоки:

  • Подготовка и информация: Родителите трябва да предоставят на детето си информация за детската градина, като разговарят с него за това, какво да очаква, какви игри ще играе, какви нови приятели ще срещне и т.н. Това помага на хлапето да създаде представа за това, което го очаква. Добре е да се обясни, че в градината има подходящ дневен режим, необходим за правилното развитие и растеж на малките деца.
  • Плавна адаптация: Начинът, по който родителите въвеждат детето в новата среда, е важен. Първоначално може да се направят посещения на кратки интервали, които постепенно се удължават. Например първите няколко дни да бъде до обяд, а може и първата седмица. Не е добре обаче плавната адаптация да продължи прекалено дълго, тъй като детето ще свикне да го вземат по обедно време и ще откаже да остане целодневно в детското заведение.
  • Подкрепа и увереност: Родителите трябва да бъдат положителни, когато говорят с децата си за градината, да изтъкват нейните преимущества, но и да бъдат категорични, че колкото и да е трудно, детето трябва да приеме промяната.
  • Създаване на рутина и предсказуемост: Децата се чувстват по-спокойни, когато знаят какво да очакват. Следователно, поддържането на рутината в деня им може да им помогне да се адаптират по-лесно в детска градина. Може всеки път да прегръщате детето и да му казвате, че след градината ще отидете на любимата му площадка за игра.  В никакъв случай обаче не му обещавайте неща, които няма да изпълните, защото това допълнително ще накара малкото човече да се почувства излъгано и несигурно. Може също да вземете негова любима играчка, която ще го успокоява през деня.
  • Търпение и разбиране: Адаптацията не винаги е лесен процес и може да отнеме доста време на детето ви. Родителите трябва да бъдат търпеливи и разбиращи, да говорят с него как се е чувствало и с кого е играло. Добра идея е да изтъкнат това, че има много и все хубави играчки, пъзели и конструктори, с които хлапето се е забавлявало. Като цяло, позитивното родителство е за предпочитане, тъй като създава емоционално интелигентни личности. 

Важно е да се насърчава детето да споделя своите емоции и притеснения по време на адаптацията. Това му помага да се чувства подкрепено и разбрано.

Как се случват нещата в България и по света? 

В някои български детски градини учителите се стремят да осигурят успешна приспособимост на децата към новата среда чрез иновативни методи на работа. В частните заведения прилагат индивидуален подход към всяко дете, като се вземат предвид неговите потребности, интереси и развиващи се умения. 

Има различни методи за адаптация на децата в детската градина. 

Понякога се използва постепенно въвеждане, при който родителите първоначално остават с детето за няколко часа, като поетапно се удължава времето на присъствие.

Децата се насърчават да учат от ролеви модели, като учители и други по-големи деца. Взаимодействието с връстниците също е важно за развитието на социалните умения.

Българските детски градини обикновено съчетават учене и игра, за да подпомогнат разностранното развитие на децата.

Много детски градини се стремят да развиват не само академичните, но и личностните умения на децата, като тяхната емоционална интелигентност, креативност и самостоятелност.

Комуникацията между родителите и учителите е от съществено значение. Откровеното споделяне на информация помага на родителите да разберат как децата им се адаптират и се развиват в детската градина.

Методите за адаптация в българските детски градини могат да варират в зависимост от конкретната институция, област и подхода на учителите:

  • В Германия често се използва методът “Eingewöhnung”, който се основава на принципите на емоционалната и социална подкрепа. Първите дни родителите остават с детето в детската градина. Те се запознават с групата, а детето може да изследва обстановката в присъствието на познатите лица. След тази стартова фаза родителите започват да оставят детето за кратки интервали до неговото пълно адаптиране.
  • Във Великобритания подходите също се основават на подкрепата и на безстресова адаптация. Включват се методи, подобни на тези, които се използват в Германия, като британските детски градини се стремят да бъдат гъвкави и индивидуално насочени към нуждите на всяко дете.
  • В САЩ също се използват разнообразни методи за адаптация в детските градини. Тук подходите могат да бъдат по-разнообразни, включително индивидуални, групови и комбинирани методи. Много детски градини осигуряват “orientation days” или “open houses”, където родителите и децата могат да се запознаят с обстановката и персонала предварително, за да не генерират стрес за детето.
  • В Япония децата се учат как да работят в групи, да споделят и да помагат на другите. В японската култура уважението към по-старите и авторитетните лица е важно. Децата в японските детски градини се учат да се грижат за себе си, да вземат решения и да изпълняват задачи.

Методи за адаптация на децата в детската градина

Ползи от плавната адаптация в присъствието на родител

Плавната адаптация на вашите деца в детската градина в присъствието на родителите има няколко ползи, които помагат на подрастващите да се почувстват уверено в новата среда. 

Ето някои от тези ползи:

  • Създаване на сигурност и увереност: Когато детето има възможността да изследва новата среда в присъствието на родителите, то се чувства сигурно и уверено. Това му помага да намали страховете и тревожността си.
  • Създаване на позитивни асоциации: Ако детето асоциира детската градина с положителни моменти и преживявания с родителите, то по-бързо ще я приеме като място за игра и учене.
  • Подпомагане на създаването на връзки: Присъствието на родителите може да помогне на детето да се сближи с другите деца. Родителите могат да насърчават детето да си играе с новите приятели и да споделя игри.
  • Улесняване на процеса на разделяне: Постепенното отделяне на детето от родителите може да се извършва постепенно чрез удължаване на времето на оставане. Този метод помага на детето да се адаптира по-гладко и да се справи с разделянето си с родителите, да усеща подкрепа и разбиране. 

Важно е да се подчертае, че плавната адаптация с родителите не трябва да бъде удължавана прекомерно. Тя има за цел да помогне на детето да се справи с промяната по-бързо, но не може да продължи вечно. 

Имат ли родителите и децата в България право на плавна адаптация и как могат да се възползват от него?

С днешна дата, в България плавната адаптация с родител не е добре позната и разработена в детските заведения

В последните години плавна адаптация в присъствието на родител започна да се прилага и в България. От 13 години това е задължителна практика при започване на посещение на децата в родителски кооператив в София. В държавните детски градини това си остава почти неизползвана възможност

От промените в Наредба 5 за предучилищното образование следва, че детските градини трябва да изработят програма за адаптацията на децата  при тръгването им за пръв път на градина и това да става с участието на родителите. 

А с обнародваното допълнение в Държавен вестник, бр. 85 от 02.10.2020 г. краткосрочното присъствие на родителите в детското заведение, когато детето започва да го посещава за първи път, става задължително.

Но въпреки, че законът допуска адаптацията с родител, само няколко градини в столицата и в по-малки населени места, както и някои частни градини, прилагат този метод. Ако бъдете по-упорити бихте могли да поставите този въпрос на първата родителска среща в присъствието на директора на учебното заведение и присъствието на родител да бъде договорено. 

Към кого трябва да се обърнете, ако плавната адаптация ви бъде отказана?

Най-добре е да отидете на директна среща с ръководството на детската градина и заедно да решите проблема. Обяснете ясно защо и какво стои зад мотивите ви да искате плавна адаптация за вашето дете, които едва ли директорът ще пренебрегне. 

Ако все пак ви бъде отказано, можете да изпратите запитване до местната община и Регионалния инспекторат по образование

Най-важното е да не забравяме, че посещавайки детска градина, малчуганът всъщност се подготвя за по-успешен старт в живота и обществото. Децата усвояват социални умения, общуват, градят приятелства, развиват своята креативност и когнитивни способности и – не на последно място – оформят своя характер и личност. 

Снимки: Pixabay

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата

Вашият коментар