До скоро се хвалех, че моето детенце не е алчно и ненаситно и че успя да избере точно определена кукла – Малката русалка и едно мънинко мече от най-големия магазин за играчки в Лондон. Обяснявах нейната скромност с това, че има „от всичко по много“, както казва баща ѝ и се гордеех, че тя се затрудняваше да напише писмо на Дядо Коледа, защото – по нейни думи – „Но мамо, аз си имам всичко!“
На 2 и на 3 Ани искаше от Дядо Коледа единствено „Голяма топка от Чоколад“ и не че не се радваше на всички останали подаръци, които той ѝ носеше – радваше им се, но все пак свързваше чудото на празника с удовлетворяването точно на това нейно специфично желание – да получи и внимателно да изяжда тази шоколадова топка. До скоро.
Тази година през ноември Ани вече е написала огромен списък с най-разнообразни неща, които е видяла в един каталог за играчки – кукла-булка, бебе в пластмасово розово столче за кола, караоке-микрофон, китара, пиано, каляска на Пепеляшка + рокля на Принцеса София, медальон на Принцеса София и – разбира се – вечната голяма топка от Чоколад.
Интернет пазаруването – от сайтове като нашия тук или други сайтове по целия свят – прави задачата не толкова непосилна, защото дори и в мола наблизо да нямат рокля на София или тя да струва колкото месечната ви заплата – китайците например със сигурност я имат и тя ще е ваша срещу малко търпение (доставките от тези далечни места траят до 2 месеца) и 20-30 лева.
Излишно е да ви разказвам очевидното – че днешните деца не са като нас – ние се радвахме на станиолените опаковки с мечета на шоколадчетата от Кореком, а те имат на практика всичко. И все пак аз не мисля, че това помрачава радостта им или способността им да ценят и да обичат новите си неща. Нашата Ани си играе с всичките си играчки, облича всичките си дрешки и носи всичките си обувки, макар да има „от всичко по много“.
И все пак – къде е онази здравословна граница, отвъд която Ани ще се разглези, а родителите ѝ ще се разорят? И как да накараме детето си да осъзнае стойността на нещата, включително – връзката между „работа“, „печелене на пари“ и „купуване на неща“? Как?
Попитахме канадската психоложка Алисън Шейфър и тя с охота ни разказа какво сочат последните изследвания в тази посока.
Живеем в консуматорско общество. Ако не се преместите на някое отдалечено място, съхранило обменните отношения, ще трябва да развиете у децата си монетарна грамотност като част от подготовката им за живота. Като се има предвид финансовото състояние на повечето от нас днес, възпитанието по тези въпроси протича на принципа: „Прави каквото ти казвам, а не каквото аз правя.“
Мамо, купи ми го!
Имате ли вече удължен от постоянното дърпане накрайник? „Мамо, мамо, искам тая книжка!“, „Мамо, купи ми това кученце!“, „Мамо, искам това барби!“ Не искате да ги разглезвате и със сигурност не искате да участвате в някоя сцена насред магазина. Как да постъпите?
Започнете да им отпускате джобни (малка сума). Така, когато започнат да ви дърпат за ръката, ще можете да кажете: „Това ще си го купиш сам с твоите парички.“ Ще останете изненадани колко много неща децата всъщност не искат да имат, ако се налага да си ги платят сами.
А ако детето ви е само на четири? Какво да правите?
Нека си направи списък с желания
Ако детето ви постоянно ви бомбардира с желания, вместо да му слагате етикети: „Толкова си разглезен“, да го съдите с: „Имаш достатъчно от тези тъпи човечета“, или да обиждате: „Да не мислиш, че парите ги копая?“, просто кажете: „Да го сложим в списъка с желания“. Сега сте потвърдили желанието му. Това е окуражаващо.
Запомнете, не случайно се нарича списък на желанията. Вие не обещавате да купите нещото по-късно. Но записани те са полезен източник на идеи за другите членове на семейството, когато наближат рождени дни или други празници.
Бъдете пример
Какви са вашите навици на пазаруване? Някои родители пазаруват всеки ден. Консуматорските навици се възпитават и ако следващото поколение възприеме нашите навици глобалната криза ни е в кърпа вързана. Гледайте филмчето The story of stuff заедно с децата си. Може би ще научите нещо.
Бъдете ясни и последователни.
Много често децата остават с впечатление, че ние действаме произволно – днес сме в настроение и казваме: „Отиваме на пазар, избери си каквото си искаш!“, а утре забраняваме: „Отиваме до градинката, но няма да ти купя шоколадово яйце по пътя.“ Какви са правилата?
Трябва да сте наясно кога и защо купувате неща и да обясните и на детето логиката. Ние – често безпомощни – купуваме всичко, само и само да няма разправии. Затова е най-добре да предупредим детето: „Отиваме на пазар, но днес не е твоят ден за подаръци“.
Аз препоръчвам и възпитаването на щедрост у детето и насърчаването му да измайсторява, събира и приготвя и то подаръци. Така то ще разбере, че в живота си не само ще получава неща, но и ще трябва да дава. Моето момиченце изпитва истинско удоволствие да ни „нарисува подарък“ или да го направи от пластелин. А ние знаем, че най-ценните подаръци са произведенията на изкуството!:-)
„Мамо, мамо, мамо! А Дядо Коледа как ще успее да ми донесе всичките ми подаръци?“ „Ами той нали е вълшебник, миличка?“ „Добре, тогава и аз ще му нарисувам подарък!“ вика Ани и вече е над блокчето, на което скоро виждам автопортрет – тя с цялото ѝ семейство. Весела Коледа, Ани! Ти заслужаваш всички подаръци!
Ако детето се тръшка да му купувате всичко, вече сте закъсняли. Предстои Ви труден и дълъг път на промяна. Много родители губят тази „битка“.
Днес детето Ви иска кукла, Вие неглижирате и купувате, а утре като порасне и Ви поиска Ферари? И ако не можете да ги купите? Какво ще последва? Ако започне да се стреми да го постигне на всяка цена – с не толкова законни или морални начини?
Тайната е да знаете от какво имате нужда, с какво можете да се поглезите и да не сте свръх-потребители. Ако Вие сте такива, няма как детето Ви да е друго. Това е личен пример – достъпността на информация, интернет и глобализирането са само оправдания. В края на краищата не можем да спим в повече от едно легло, не можем да носим повече от един чифт обувки едновременно. Това трябва да научи и детето Ви. Тогава няма да имате проблем с искането. Не казвам да не глезим, поощряваме или задоволяваме децата – просто родителите прекаляваме.