Да възпитаваш дете в днешния модерен и пълен с информация свят, когато с един клик научаваш всичко, си е истинско предизвикателство за родителите. В стремежа си да осигурят най-доброто за своите малчугани, те често се чувстват объркани от това как и по какъв начин да отглеждат мъниците.
Почти всички са чували за методите на Мария Монтесори, но като че ли се неглижира Валдорфската педагогика, която също е интересна и ценна във възпитателния процес.
Какво представлява Валдорфската педагогика – възникване и история
Валдорфската педагогика е нестандартен образователен подход, който ползва иновативни методи на развитие и възпитание на подрастващите. Това е педагогика, създадена в началото на 20-ти век от австрийския философ и езотерик Рудолф Щайнер, при която в основата на образованието стои човекът с неговата физическа, душевна и духовна същност.
Валдорфската педагогика възниква като отговор на образователните и социални нужди, възникнали след Първата световна война в целия свят. През 1919 г. в Германия п австриецът Рудолф Щайнер прави първото Валдорфско училище. То започва да работи в Щутгарт и е своеобразен експеримент в образованието, базиран на принципите на антропософското общество.
Този подход представлява цялостен поглед към образованието, който съчетава интелектуалното развитие с емоционално израстване и развиване както на волята, така и на мислите и чувствата на детето. Щайнер разработва методология, с която по холистичен начин се развива цялата личност, а не само нейното интелектуално израстване. Подрастващите ходят с желание на училище и имат дългосрочна мотивация да учат и да преоткриват света.
Основни принципи във Валдорфската педагогика в различните възрастови групи
Принципите на обучението във Валдорфската педагогика могат да бъдат разделени според възрастта на детето, като се обособяват три отделни възрастови групи.
От 0 до 7 години (ранно детство)
В този етап се акцентира върху свободната игра и дейност на детето, като начин за развитие на креативността и въображението му.
Децата се поощряват да изследват природата и света около тях чрез наблюдение и опит. Ежедневните ритуали и дейности имат стабилизиращ ефект за децата, помагайки им да се почувстват сигурни и уютно.
От 7 до 14 години (детство)
Във Валдорфска образователна система учебният процес е фокусиран върху цялостното развитие на детето, включително интелектуални, емоционални и физически аспекти.
Значителен акцент се поставя върху творческите и ръчни умения, като рисуване, изработка на ръчни изделия и музикални занимания. Учебните предмети се преподават чрез истории и живи наративи, което помага на децата да свързват информацията с емоции и опит, а не да наизустяват готови форми.
От 14 до 21 години (юношество)
В този период Валдорфската педагогика насърчава развитието на индивидуалните интереси, страсти и способности на учениците.
Образованието се насочва към развитие на критично мислене, етични ценности и обществена отговорност. Допълнителни практически умения и знания се придобиват чрез стажове, практики и работилници.
Как протича учебният процес и какви резултати дава?
Прилаганото обучение по Валдорфска педагогика е насочено към холистичното развитие на детето и се различава в зависимост от възрастовата група.
Целта е възпитанието на морал у детето, на базата на който то ще се гради като личност. Във Валдорфските училища няма директор, а всички учители сформират Учителски колегиум. Точно той разработва плановете на обучение и следи за развитието на всяко едно дете.
Ето как протича учебният процес във Валдорфската детска градина и училище, какви резултати може да даде и каква е ролята на педагозите и родителите.
Валдорфска детска градина
В детската градина, целта на Валдорфската педагогика е средата да бъде възможно най-близка до семейната. Затова малчуганите заедно с учителите садят и отглеждат цветя, месят хляб, плетат, чистят. Игрите са им напълно свободни, но са творчески ориентирани чрез играчки от естествени материали. Изкуството се приема за един от важните аспекти в обучението.
Храната е екологично чиста и здравословна. Опазването на околната среда и благотворното влияние на природата са неделима част от Валдорфската педагогика. Затова при всяка свободна минута и хубаво време децата се водят на излет.
Ето и кои са основните акценти на този етап:
- Свободна игра и дейности: В детската градина се акцентира на свободната игра и дейности, които стимулират въображението и творчеството на децата. Те се занимават с рисуване, ръчна изработка, игри на открито и др. Щайнер твърди, че: „Ако едно дете успява в играта си да отдава цялата си любов на света около себе си, то ще успява и в сериозните задачи по-нататък да се отдава с увереност и сила в служба на света.“
- Рутина и музика: Рутинните дейности като песни, рими и игри се използват за създаване на уютна среда, което помага на детето да се чувства сигурно.
- Изкуства и природа: Децата се запознават с изкуствата, музиката и природата чрез наблюдение и опит, което разширява техния хармоничен опит от света.
Според Валдорфската педагогика детето се ражда изпълнено с любов към света, то се доверява лесно и вярва безпрекословно на всички. Затова основната идея в детската градина е детето да бъде обградено с любов и хармония с околната среда. Малките имат нужда от обич и подкрепа, от правила и ритуали, а ролята на учителите е да дават само моралната насока.
Валдорфско училище
Валдорфското училище, също както традиционните училища, се базира на 12-годишна учебна програма, в която има реално оценяване и дипломи при успешно завършване.
Особено важно е обединението на деца с различни способности в един клас, защото така подрастващите се приучават на взаимопомощ и толерантност помежду си. Характерно е, че малките се учат от големите, а големите – от малките ученици.
При Валдорфското образование учебният материал се преподава чрез интегриран подход, който съчетава различни дисциплини и помага на децата да свързват знанията си. Значително внимание се отделя на изкуствата – музика, рисуване, ръчна изработка, театрални изяви и др., което помага за балансиране на развитието на учениците. Процесът на обучение на децата подпомага развитието на самосъзнание, отговорност и етични ценности на учениците.
Всеки учебен ден стартира с двучасов главен урок, който от 1 до 8 клас се ръководите от главния учител. В горните класове урокът се преподава от учители – специалисти по дадения предмет. След почивката следват езиково обучение, математика, музика, гимнастика и евримия (вид движение).
Следобед са занятията по изкуства, занаяти и спорт.
Ролята на педагозите и родителите
Валдорфските учители се възприемат като наставници, които подкрепят индивидуалното развитие на всеки ученик. Те изграждат отношения, базирани на взаимно уважение и подкрепа, и създават стимулираща обучителна среда.
Родителите имат активна роля в образователния процес. Те се включват чрез участие в събития, работилници и обществени инициативи.
Какви са ползите за развитието на детето?
Ползите за развитието на детето в този подход са многобройни. Валдорфската педагогика като образователна система насърчава сътрудничеството, споделянето и разбирателството между децата. Те учат как да се взаимодействат, решават конфликти и да работят в екип.
Програмата на Валдорфската педагогика включва изкуства и ръчна работа, което стимулира творчеството и въображението на детето. Те се учат да мислят извън стандартните рамки и да намират иновативни решения. Образованието във всички Валдорфски училища подкрепя развитието на самостоятелност и отговорност. Децата се насърчават да поемат инициатива, сами да взимат решения и да се грижат за себе си.
Валдорфската педагогика интегрира различни учебни предмети и дисциплини, което помага на децата да разбират свързаността между различните области на знание.
Заниманията на открито, физическите упражнения и спортните активности са важни части от образователния процес. Те подпомагат физическото и здравословно развитие на децата.
Валдорфската педагогика подкрепя индивидуалния растеж и развитие на детето, като го насърчава да изразява себе си, да разкрива своите умения и интереси.
Валдорфската педагогика учи децата да се грижат за природата и околната среда, като им предоставя опити и връзки с природата.
Принципите на Валдорфската педагогика включват ученето чрез опит и развитие на вътрешни ценности като етика, солидарност и отговорност към обществото.
Къде в България се прилага методологията на Валдорфската педагогика?
Първите опити за внедряване на Валдорфска педагогика в България започват през 1989 година от фондация „Бъдно“, която разпространява идеите на Рудолф Щайнер и обучава учители, които да практикуват тази педагогика.
През 1998 година е създадена фондация „Деца на бъдещето“, която има за цел да има повече детски градини, практикуващи Валдорфската педагогика.
МОН вече е лицензирало първото училище, работещо по системата на Валдорф. Това за сега е единственото валдорфско училище. София е градът, където то функционира, и се нарича „Проф. Николай Райнов“. Обучението е от 1 до 12 клас, като има и предучилищна група и детска градина за деца от 3 до 6 годишна възраст.
Към 2020 година в София има две лицензирани валдорфски детски градини – „Златно зрънце“ и лицензирана детска градина „Валдорф“, както и две детски заведения – „Смело сърце“ и „Градината на розите“, функциониращи като родителски валдорфски кооперативи.
Полезни книги и ресурси за Валдорфската педагогика
На българския пазар се предлага разнообразна литература, посветена на Валдорфските методи на обучение. Сред тях са „Общото човекознание като основа на педагогиката“, „Тайната на четирите темперамента“, „Валдорфска педагогика“ – книги на Рудолф Щайнер.
Освен това има създадена общност от валдорфски учители, родители и съмишленици от цяла България, на чийто сайт можете да откриете богата и полезна информация за този вид обучение за деца и как да го прилагате у дома.
Вкъщи можете да предложите на децата поредицата „Българската азбука с картинки живи и игриви“. Комплектът съдържа 30 авторски образователни карти с българската азбука, нарисувани със сух пастел, които не само забавляват, но развиват въображението и естествено учат децата на буквите.
Валдорфските детски градини и училища имат своите категорични предимства в обучението и възпитанието на децата и това го доказват успешно реализираните възрастни хора, възпитани по методиката на Рудолф Щайнер.
Снимки: Pixabay
Коментари на читатели