Иван Карагьозов

Ако детето е обсебено от телефона или таблета? от Иван Карагьозов

icon Преглеждания: 2900
Видео Текст
Deteto Pristrasteno Telefon (custom)

Живеем във времена, в които е почти немислимо да се съществува без технологиите. Наистина, те улесняват в известна степен някои наши дейности. Същевременно освен ползите, съществуват и определени рискове. 

Всички сме чували, особено в последно време, за някои игри и приложения, които тласкат децата да правят неща, завършващи с фатален край за тях. Не е малък рискът и в интернет пространството – там има хора с нечисти намерения, чиято цел е да се възползват както от децата, така и от всеки, който попадне в капана им. 

За да сме обективни, трябва да се подчертае, че в следствие на дигитализацията сме свидетели и участници в огромни промени, които засягат всяка част от нашия живот. В този контекст на дневен ред стои въпросът за технологиите (телефони, таблети) и децата. 

Понякога сме толкова уморени или обсебени от ежедневните трудности и проблеми, че търсим минута спокойствие – да останем насаме със себе си. В такива моменти сме склонни да „връчим” телефон или таблет на детето, за да си осигурим спокойствието. Установявайки, че този „трик” работи, все по-често пристъпваме към него, докато един ден разбираме, че детето е „обсебено” от телефона или таблета

Без да влизаме в детайли, ще разясним някои процеси, които се случват по време на развитието на децата. С раждането всички преминаваме през определени периоди, които са свързани с нашето развитие. 

Те от своя страна имат съществени характеристики, чието „преминаване” ни формира като личности. За да имаме възможност да оцелеем, е необходимо конкретно поведение в конкретна ситуация. Поведението ни се свързва с определени усещания, които са резултат от нашите сетивни способности. 

Информацията, която получаваме, идва от различни сетивни органи. В някои случаи, тя е „контактна” – когато сме близо до обект (обоняние) или в непосредствен контакт (осезание, вкус). В тези случаи първо действаме, после мислим. В други случаи информацията е „дистантна, отдалечена” или – когато виждаме (зрение) и чуваме (слух). Ролята на дистантните сетива е да ни предупредят предварително за определена ситуация. Те ни осигуряват време да мислим и съответно да вземем решение. Съвкупността от сетивата ни увеличава нашите шансове за адаптиране и оцеляване. 

От друга страна стимулите, които ни въздействат, се възприемат чрез нашите възприятия и се складират в паметта ни. Всеки нов обект или събитие, което ни се случва, преминава през процес на вече съществуваща схема. 

Ето един много общ пример  – давайки му нов, но наподобяващ познат обект, бебето ще го яде, хапе, блъска и т.н. Детето ще използва съществуваща схема чрез възприятията си, за да учи и да придобие опит. Тоест то ще използва вече съществуваща схема за разбирането на обекта

Когато е налице обаче абсолютно нов обект, детето обикновено модифицира вече съществуващата схема през призмата на новата информация. Относително добър пример е даването на детето на яйце. То ще се счупи, ако детето го блъска по старата, вече изработена схема. Но след това ще научи, че яйцето е чупливо. С две думи – топката може да се хапе, хвърля и блъска, а яйцето не. В следствие на това на по-късен етап то ще удря някои обекти по-силно, а други по-слабо. 

Каква всъщност е връзката между тези психологически обяснения и употребата на телефони и таблети? Както казахме, безспорно е „нахлуването” на технологиите в нашия свят и няма как да спрем тази „революция”. Това което можем, а и би трябвало да направим, е не да ограничим, а да балансираме употребата на новите технологии, особено при малките деца. Най-лесният за това начин е като сме повече ангажирани с детето, и като организираме ефективно общуването с него. 

Друг добър подход е да демонстрираме на детето как да се използва ефективно технологията – за да му служи. Респективно да му покажем, че светът зад екрана е много по-голям, по-интересен и очаква да бъде открит. Това са подходи, които ще осигурят необходимите „схеми” на детето за справяне с предизвикателствата на живота. 

Важно е да запомните, че децата са умели имитатори, и в този смисъл, ако вие сте постоянно с вашия телефон или таблет, не очаквайте детето да бъде по-различно. 

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Parent-love
    Parent-love

    Таблетите и телефоните са неизбежни. Толкова неизбежни, колкото използването на транспорт в големите градове – ходенето пеш е полезно, но просто никой не го прави.
    Мобилните устройства са вече средство за общуване, начин на учене и източник на забавление. Съвсем естествено не бива да се абсолютизира тяхната полза, както по никакъв повод не може да се отричат и като напълно вредни.
    Ние се опитвахме докато децата са по-малки да им ги даваме по-ограничено. Когато вече ги използваха и за обучение ограниченията отпаднаха. Децата сами развиха свои собствени интереси и предпочитания. Тогава таблетът и телефона се превърнаха в средство, а не в самоцел. Не мисля, че могат да „обсебят“ дори и дете за твърде дълго.

Вашият коментар