Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман
Колко пъти сте се вбесявали, че дъщеря ви не прави нещата, които сте поискали от нея? Ядосвате се, че думата ви не значи нищо за нея, че се разсейва твърде много, интересува се само от собствените си желания или пък се налага да повтаряте напътствията си до безкрай. А замисляли ли сте се колко изисквания имате, отправяни едно след друго?
Понякога не става дума за нежелание, а за трудност, която детето среща, за да изпълни напътствие, което бързащият родител изстрелва в пространството: „Мария, бързо си вземи палтото от гардероба, не забравяй учебниците и, о, сетих се, изгаси лампата в банята и изтичай до хола да ми донесеш чантата“ или „Нели, след като си напишеш домашните, премести прането в сушилнята, подреди си дрехите, които си разхвърляла, и моля те, иди до магазина да купиш хляб”.
Учителят също може да даде накуп инструкции за изпълнение на няколко задачи, но не всички деца ще чуят и разберат какво се иска от тях. Често родители и учители са прекалено многословни и дават твърде много напътствия едновременно, без да си дават сметка, че хлапетата просто не могат да запомнят толкова много информация. Истината е, че повечето възрастни също биха се затруднили да запомнят всичко, ако някой срещу тях им изреди набързо куп задачи, а те нямат лист и химикал, за да си запишат изискванията.
Да изпълниш серия от инструкции всъщност изисква комплексни умения. Първо, детето трябва да разбере какво казвате, да идентифицира отделните дейности и след това да премине към изпълнение на задачата. Някои малчугани просто не чуват какво се иска от тях. Други пък не разбират или не запомнят задачите.
Вместо да се ядосвате на сина си, че ви чува чак, когато повишите тон, проверете дали наистина е изградил умения да следва поредица от инструкции или ще трябва да работите по въпроса. Не се притеснявайте, ако няма някакъв истински проблем, това се учи, както всичко останало по време на израстването на детето.
Ако детето ви още е в детската градина, под формата на игра опитайте да разберете колко добре се справя със следването на указания. Вземете кубче за игра, плюшена играчка и лист хартия. След всяка изпълнена задача, връщайте отделните елементи като ги подреждате в редичка на масата. Ето условията, които трябва да изпълни детето:
- Да сложи плюшената играчка върху хартията.
- Да задържи кубчето над плюшената играчка.
- Да ви донесе кубчето и плюшената играчка.
- Да сложи плюшената играчка на пода, а кубчето върху хартията.
- Да сложи плюшената играчка и кубчето върху хартията.
- Да сложи плюшената играчка върху хартията, да ви ги донесе и след това да сложи кубчето на пода.
Ако детето е по-голямо и се колебаете дали не може да следва инструкции или съвсем умишлено се разсейва и се прави, че не ви чува, също можете му приложите кратки тестове, както и да си отговорите на въпросите по-долу. Така ще разберете дали има проблем, върху който трябва да се концентрирате, или просто симулира. Изолирайте се само двамата в някоя стая, където е тихо и спокойно и няма какво да го разсейва, и поискайте да изпълни дадена задача. Наблюдавайте го също дали ви гледа в очите, докато му давате инструкции. Има ли проблем с изпълняването на конкретна задача, без значение дали е в писмен вид или е поставена устно? Хлапето справя ли се с повечето ваши инструкции с изключение само на някои в определена област? Може ли да изпълнява няколко задания, поискани едно след друго? Говорeте с учителя дали е забелязал някакви конкретни проблеми на детето в клас, свързани с разбирането на условията на задачите.
Наблюдавайте внимателно действията на сина си, това ще ви даде информация дали той може да изпълнява поредица от действия, да идентифицира самите действия и дали погледът му шари или гледа надолу, докато му говорите. Ако вече сте установили, че детето ви има проблем с разбирането на указанията ви, и ако учителят е сигнализирал за същото поведение на сина ви в клас, със сигурност ще се появят сериозни проблеми с ученето. Има деца, за които е трудно да приложат на практика думите, които чуват в указанията на възрастните, защото не ги разбират или им е трудно да приложат на практика това, което се иска от тях. Други пък успяват да се концентрират за твърде кратко време и изпускат ключови елементи от напътствията. Липсата на концентрация неминуемо ще окаже влияние в по-нататъшното развитие на хлапето. Ако детето ви има проблеми, свързани с ученето, е важно да потърсите помощта на психолог, който да направи допълнителна оценка, за да се установи какъв точно е проблемът. Поискайте преглед при педиатъра, който да изключи проблеми със слуха. Въпреки че всеки родител твърди, че добре познава детето си, случва се да открие доста късно, че то не чува добре, мислейки през цялото време, че хлапето просто нарочно се разсейва.
Неизпълнението на задачи може да се дължи на много неща – затруднение, липса на интерес, своенравност, грешно разбиране на задачата и много други. Ние като родители можем много лесно да разберем кога и защо се случва това – ние познаваме децата си, знаем използваните от тях поведенчески модели и като резултат ни е напълно ясно кога какво се случва.
В случаите, когато задачите са грешно разбрани или се проявява неумение имаме пропуск като родители – нужно е с търпение и повторения да създадем съответните умения. Няма кой друг да създаде навика, да изгради знанието и способностите на собствените ни деца.
Когато става дума за своенравен характер или направо инат трябва да се замислим дали не сме такъв пример. Не бива да задълбаваме в проблема, а дали като игра или предизвикателство да се опитваме да постигнем целите си. Силовото налагане на нашата воля не води до дългосрочни резултати.
Всичко е възпитание.