Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман
Дори и когато децата вече имат трайно изградени навици да подготвят домашните си се оказва, че времето не достига. Често се налага да седят до късно вечерта или да стават в ранни зори, за да довършат задачите.
Това обаче пречи на нормалното функциониране през деня, защото недостигът на сън изтощава, а усвояването на материала по време на час е непълноценно. След това пък вкъщи се налага да наваксват. И така учениците се озовават в омагьосан кръг, от който сякаш няма измъкване.
Има най-различни причини, заради които дъщеря ви най-редовно не успява да довърши домашното си. Това обаче може да е и сигнал, че има проблеми с ученето.
Може да има трудности да се концентрира или пък й липсва мотивация. Възможно е също да има пропуски в учебния процес, което да затруднява ученето, да е емоционално натоварена с проблеми, които има вкъщи.
Писането на домашното в учебната тетрадка изисква време и съсредоточаване. Възможно е също на дъщеря ви да не ù е стигнало времето да довърши задачите си, защото в същия момент се е разсейвала с нещо друго. Най-често при съвременните деца се оказва, че това е ровенето в социалните мрежи или безкрайни разговори по телефона.
Преди да се захванете с разрешаването на проблема, първо идентифицирайте конкретните пречки, които обичайно спъват хлапето в довършването на задачите. Понякога се оказва, че му е липсвала малко повече мотивация, за да доведе нещата докрай. Решенията, които ви даваме по-долу, ще ви помогнат да се справите с проблема, възникнал по различни причини.
Когато проблемите са от известно време
Възможно е синът ви да не успява да се справи с натрупаното количество материал. Достатъчно е само малко да е изостанал по някой предмет, опитите да навакса ще отнемат от времето за подготовка за останалите предмети. Включете се, обяснявайки материала на достъпен за него език, за да може по-бързо да се справи и да догони съучениците си.
За детето, което има проблеми с ученето или концентрацията, по-голямо количество задачи струпани накуп, могат сериозно да го стреснат. Има хлапета, които буквално се изключват и абдикират в такива ситуации, защото са убедени, че няма да успеят да се справят.
При ученици с такива проблеми, най-добре е да им бъде поставена само една задача и чак след като я изпълнят, да им дадете друга. Ако е необходимо, разделете задачите на две части и първоначално покажете само едната част.
Говорете с учителите на дъщеря ви, ако смятат, че е подходящо, могат да дават по-малко като обем домашни по даден предмет, но по-често. Например, вместо да дават 10 задачи по математика накуп за уикенда, да ги разпределят по 3 задачи за домашно в понеделник и сряда и 4 в петък.
Поискайте консултация с педагог
Той може да помогне с нови техники за учене, които ще подобрят организационните умения, спазването на срокове и цялостното представяне в училище. В стремежа си да свършат по-бързо доста хлапета отварят учебниците по различни предмети и се опитват едновременно да решават всичко, прескачайки от тема в тема. Така обаче не могат да се концентрират върху нито едно от домашните, объркват се и правят грешки.
Промяна в изискванията в клас
Разговаряйте с преподавателя да промени подхода си спрямо моментното ниво на детето. Ако все още то има проблем с фината моторика, учителят може да записва задачите на някакво устройство, за да може впоследствие хлапето да ги прослуша отново, да вникне в условието и да се справи по-лесно със задачите. На по-късен етап, когато учителят се увери, че детето разбира идеята на конкретен тип задачи, може да реши на дъската само 2-3 задачи и да остави довършването на останалите от страницата в тетрадката за домашна работа.
Представяйте задачите като не толкова сложни
Когато обемът със задачи е напълно приемлив и въпреки това детето отново не ги завършва докрай, е необходимо да го научите на повече търпение и упоритост. Първо, помогнете му да организира изпълнението на ангажиментите.
Направете кратък списък с последователността на домашните и поискайте да огради ключовите думи, свързани с решаването им. Изчислете колко време е необходимо за изпълнение. Попитайте го колко време според него ще му отнеме, за да ги реши. И настройте алармата.
Когато синът ви завърши задачата, помолете го да я провери, за да не е допуснал грешки, да стане и да се пораздвижи преди да премине към следващата. Похвалете го и го наградете, ако успее да завърши задачата си успешно малко по-рано от определеното време.
Купете сборници или потърсете в интернет допълнителни материали. Упражнения, с които да се затвърждава преподаденото в час, ще помогнат по-бързо детето да се справя с поставените му задачи. То със сигурност ще роптае и недоволства, че го претрупвате с още ангажименти, но когато види, че започва по-лесно да пише домашните и не му отнеме толкова време, ще се съгласи с вашите напътствия.
Аз съм се сблъсквала и със свръх амбициозни учители, които просто претоварват децата. Те са обсебени от успеха и са готови да побеждават на изпити и състезания на всяка цена. Смятат, че това е сериозно отношение към предмета им, към бъдещето и Бог знае към какво още. За съжаление тези учители са смятани и за много добри. Те са приемани за абсолютни капацитети и много родители вярват, че те дават най – доброто за децата им. Какво се случва, когато детето попадне в тази среда, но предметът не му се отдава, или просто не му е интересно? Демотивира се, става аутсайдер и окончателно губи мотивация.
По тази причина домашните не бива да се абсолютизират, не бива да се дават на килограм, не бива да са тегло за децата.