Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман
За някои хлапета е по-трудно да се адаптират в нов клас, срещата с непознати деца, различна среда и други учители ги притеснява. Страхуват се как ще бъдат приети, неизвестното определено им създава дискомфорт.
Сериозни притеснения могат да изпитват и по-стеснителни малчугани, когато трябва да се върнат в училище след дълго отсъствие по здравословни причини, например. Може да се наложи да реорганизирате целия процес, за да помогнете на детето да се включи в часовете плавно и без излишен стрес. Внимателното отношение е изключително важно, за да създадете условия за лесна и безпроблемна адаптация.
Когато дъщеря ви отново тръгва на училище след се е наложило дълго да остане вкъщи, помолете класният й ръководител или нейна приятелка да я посрещнат на входа на училището. Още по-хубаво ще е, ако съучениците й сами инициират специално посрещане, което много бързо ще я въведе в средата.
Ако пък детето започва новата учебна година в нова класна стая и с нов учител, погрижете се да се запознае с непознатата обстановка предварително. Попитайте в училището дали има възможност предишният му учител, който то добре познава, да го запознае с новия, и ако детето ще се чувства по-спокойно, да влезе в новата стая заедно с приятелите му от класа.
Местенето в друг клас или друго училище неизбежно ще донесе на сина ви прозвището „новият”, поне в първите седмици. Как ще се адаптира зависи не само от него, но и от останалите деца. Има класове, които са изключително задружни и с лекота приемат нови съученици, помагат им да се впишат в средата, запознават ги с правилата на училището.
В класовете, в които има конфликтни деца обаче съществува реална опасност „новият” да се превърне в аутсайдер и жертва на по-агресивните хлапета, които се опитват да се правят на тартори. Тогава се налага да се търси съдействие не само от класния ръководител, но също от родителите на конфликтните деца, от училищния психолог и от директора.
Винаги разпитвайте сина си как е минал деня, как се държали съучениците му, има ли вече приятели. Така ще можете да разберете още в самото начало, ако се заражда проблем, за да вземете мерки навреме.
Ако детето ви има сериозен проблем да се върне в училище и да се включи в нормалния график заедно с другите деца след дълго отсъствие, говорете с учителите първите няколко дни то да посещава училището след редовните часове. Прекарвайки индивидуално време с преподавателите в тиха и спокойна класна стая, може много да помогне на детето да се адаптира по-лесно обратно към учебния процес. Вероятно не във всяко училище може да срещнете подкрепа в тази посока, затова се постарайте да бъдете достатъчно убедителни.
Завръщане към училището поетапно
Говорете със сина ви затова в коя част от деня ще се чувства най-добре, за да се върне към учебния процес. След като уточните това, обсъдете с директора на училището и класния ръководител възможностите детето да се върне към учебните часове постепенно като плавно се увеличава времето му на престой там до достигане на стандартния учебен ден.
Награждавайте хлапето, когато увеличава времето на престой в училище. Заедно поставете конкретни цели, свързани с часовете, прекарани в клас. Направете седмичен график със задачите и следете за тяхното изпълнение. На финала на седмицата ако поставените цели са изпълнени, похвалете детето и го наградете с допълнителна привилегия, пуснете го при приятелче на пижамено парти, например.
Докато детето се адаптира към средата и вече не изпитва притеснения, старайте се всеки ден вие да го водите и вземате от училище. Това трябва да е приоритет за вас, а не да го правите от време на време, когато на вас ви е удобно.
По пътя към училище хлапето има достатъчно време да размишлява и през този период в главата му страховете могат да се засилят, когато пътува само с метрото или с автобуса. Вашето присъствие ще му даде сигурност и спокойствие, пък и може да го разведрявате със забавни истории.
Създайте сутрешни навици у дома, по които заедно с дъщеря ви бързо да действайте преди да излезете от вкъщи. Ставане от леглото, миене на зъбите и лицето, обличане и закуска трябва да са задължителните елементи, които не подлежат на коментар и отлагане. Ако е необходимо, помогнете на детето с някои от тях, с които то се справя по-бавно, но предвидете достатъчно време, за да сте сигурни, че ще успеете да го закарате до училището.
Потърсете помощ от специалист
Има деца, които наистина имат страхове, превръщащи училището в ад, както за тях самите, така и за родителите им. Ако вашето дете има такъв проблем, не му се карайте и не го наказвайте, с лошо няма да постигнете никакъв резултат, само ще влошите ситуацията. Консултирайте се с психолог, който ще помогне на детето да се справи със страховете си.
Нищо от описаното в тази статия няма да се случи в едно средно – статистическо българско училище. Нито учителите ще са толкова внимателни, нито ще отделят време за адаптация. Учили
Ен психолог е само щат, запълнен от някакви хора, които са склонни да ходят на работа за никаква заплата и надали имат идея, че подобен проблем съществува.
Не очаквайте и изпуснатия учебен материал да бъде наваксван индивидуално в училище. По – скоро това е Ваш проблем. От Вас се очаква да учите заедно с детето, за да навакса и да се чувства уверено. Това на финала ще Ви се отплати – най – вероятно, заради индивидуалните занимания, Вашето дете ще е усвоило всичко много по – добре от останалите.
С една дума ще попаднете в една месомелачка, от която трябва да се спасите сами.
Децата винаги се сприятеляват – така, че те ще си намерят поне един приятел, с който да се сближат първоначално. Вие трябва да следите за грубости и агресия от други деца и да ги блокирате в зародиш. Разговори с учителите не помагат, намерете родителите на агресора и ги предупредете ясно и категорично. Когато създадете респект в тези хора, те го предават на децата си.
С една дума Вие трябва да сте активната страна във всичко – въпрос на оцеляване.