Искра Ангелова

Съвети, ако детето изобщо отказва да ползва тоалетна извън дома от Искра Ангелова по Алисън Шейфър

icon Преглеждания: 3131
Видео Текст
Deteto Otkazva Toaletna Navyn (custom)

Tова е централен проблем в малката ви вселена – още от опитите да приучите малкия си наследник да използва главата си и да тича до тоалетната всеки път, когато има някаква „нужда“. А сега той се е задълбочил – детето вече е научено да ползва мястото, където и царете ходят сами, обаче не желае да пренесе този си навик в училище или да го спазва и нощем. Какво да правите?

Какви може да са причините детето да се напишква в училище? 

Попитах канадката – психолог и отдадена майка Алисън Шейфър. Ето и няколко възможни причини, които тя ми сподели:

  • „Възможно е междучасията да не съвпадат с времето, когато на детето му се ходи до тоалетна.
  • Ходенето до тоалетна е интимен процес и на него му е неудобно да го споделя с останалите.
  • Проблемът може да е и в самата тоалетна. На детето може да не му харесва, че трябва да излиза от класната стая. Възможно е тоалетната да не осигурява достатъчно интимност. Или да се намира на другия край на училището и на детето да му е неприятно да прекосява коридорите, даже и с другарче.“

А мога да добавя и още една причина. Има виц, че България е страната, в която с айфона се осветява селската тоалетна. Никога няма да забравя един лагер на Говедарци, където бях като дете… Той е незабравим за мен по една единствена печално миризлива причина – заради неговата мащабна селска тоалетна с огромни процепи между дъските и добра видимост. 

Ужасно беше. Искам да кажа, че има вероятност проблемът да се крие в хигиената на тоалетната на мястото, което посещава вашето дете – училището или детската градина – и то просто да изпитва погнуса от ходенето там.

Какви са решенията, пак според Алисън

Не насилвайте детето, не го засрамвайте или наказвайте. Ето какво да правите:

  • Бъдете търпеливи и подгответе детето. Най-полезни ще сте като му обясните какво да прави, ако се случи беля. Научете го как да се бърше с мокри кърпи и как да се преоблече с чисти дрехи.  
  • Разберете какво притеснява детето ви по отношение на училищните тоалетни. Търсете решението. Може да се наложи да потърсите сътрудничество с училището. 
  • Ако инцидентите в училище продължават, а в къщи няма проблем, възможно е по този начин детето да изразява протест срещу учителя. Това е поведение, което се превежда така: „Ти ме тормозиш, а аз ти показвам колко съм разстроен,  като се напикавам и така те поставям в неприятна ситуация. Хак да ти е!“ Ако случаят е такъв, говорете с учителя и обсъдете как да подобрите комуникацията. 
  • Проверете дали учителят води някакви извънкласни занимания, които могат да помогнат за изглаждане на отношенията. 
  • Като последна мярка можете да поискате детето да бъде преместено в друг клас.“
add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Mary_Balabanova
    Mary_Balabanova

    Имаме подобен проблем. В детската градина ходим само по малка нужда. Тръгнем ли да пътуваме, сменим ли тоалетната от в къщи с друга и ходенията по малка нужда се разреждат, а по голяма нужда спират за няколко дни. Стиска се и дори не ни информира.
    Започнахме да обръщаме внимание на целия „процес“ след като един следобед, след два дни „въздържание“ с рев обяви, че го боли стомах. Беше с издут корем. Разбрахме какво става и започнахме топъл чай с мед. След първото изхождане се подобри, а след 12 часа беше в нормално състояние.
    Решихме частично въпросите така. За ежедневието с детска градина „обърнахме“ режима и по голяма нужда се ходи след градината. Вече дори и частът е един и същ.
    При пътуване подходите са два. Храненето винаги включва нещо, което подобрява перисталтиката – грозде, круша, сливи, прясно мляко, чай и много вода. Ходенето до тоалетна не е когато „има нужда“, а всеки път, когато има тоалетна. Казваме мини през тоалетна и продължаваме. Така пишка редовно, а когато се установим в хотел казваме „седни да се изакаш“, без да питаме ходи ли ти се или не. Така първите един или два дни имаме променлив успех, но детето се „пречупва“ и свиква с новото място. Освен това дори и да не сме в правилния тайминг, отложеното ходене се случва. След втория ден всичко влиза в ритъм.
    Иначе по отношение на препоръките на Алисън – искам да видя среща с БГ директор или учителка, които ги молите за преместване в друг клас, защото има психологически проблем, който резултира в нередовно акане…

Вашият коментар