Д-р Мариан Гарбър

В помощ на отличника и на изоставащите в училище – полезни съвети от специалисти от Д-р Мариан Гарбър

icon Преглеждания: 1028
Видео Текст
a,frustrated,,upset,child,,or,child,with,learning,difficulties.

Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман

Както изоставащите, така и справящите се перфектно в училище деца, имат нужда от помощта и подкрепата на родителите си. При хлапетата, които трудно се справят с уроците насърчаването е особено важно, за да могат да вървят напред. 

Но не само това, те имат нужда и от допълнителна помощ, за да наваксат пропуските, които със сигурност са натрупали във времето. При отличниците пък съществува огромен риск в някакъв момент да „прегорят“. 

Тогава могат да си докарат емоционален срив, който да окаже сериозно влияние, включително върху физическото им състояние. Или да минат в другата крайност, да им писне от напъните над учебниците и да се пуснат по течението. 

За да помогнете на изоставащото в училище дете да достигне реалния си потенциал за учене, вижте съветите по-долу:

  • Първото, което трябва да направите, е да разберете защо не се справя добре в училище. Резултатите от тестовете и изпитванията ще ви дадат определена яснота по въпроса. 

Ако проблемите са само с определени предмети, насочете вниманието си към тях, вижте какво точно го затруднява и се опитайте да му обяснявате уроците на по-лесен език, докато навакса. 

Често се случва децата да започнат да харесват предмет, който доскоро са ненавиждали, защото вече го разбират и материалът, който изучава е започнал вече да му става интересен. Когато изоставането е цялостно, ще трябва  да положите повече усилия. 

Допълнителната помощ е задължителна, за да преодолее затрудненията. Има и деца, които успяват да разгърнат истинския си потенциал на по-късен етап спрямо връстниците си. Скоро ходили ли сте на среща с класа си? Вероятно сте останали силно изненадани от някои ваши съученици. 

Те са били сред най-посредствените дори изоставащи ученици в училище, а впоследствие се оказва, че са били блестящи студенти. Неслучайно се е появил вицът: „Обсъжда се среща на класа. Тази година ще е на яхтата на Иван, двойкаджията”

  • Ако детето ви учи с постоянство, няма изявени проблеми с отделните предмети и въпреки това не се представя на нивото, на което очаквате, опитайте се да му осигурите допълнителни активности. 

Дайте му възможност да се развива и в други сфери, които да му помогнат да разгърне пълния си потенциал. И не забравяйте, че положителното ви отношение тук е много важно, защото пред детето ви оттук насетне се отварят широки хоризонти за развитие.

  • Ограничете до минимум критиките, ако виждате, че все пак полага някакви усилия. Детето, което не се справя добре в училище така или иначе вече има натрупани доста мъмрения и забележки заради лошите си резултати. 

По-скоро му помогнете да си постави реалистични цели, с които да се гордее, когато успее да ги постигне. Не изисквайте веднага да постигне максималния резултат, работете с него за постепенното достигане до желаните цели. 

Ако обаче лошите резултати са заради категоричното му нежелание да учи, тогава трябва да вземете сериозни мерки. Налагайте наказания и ограничения на любими занимания.

  • Подкрепата и сериозният интерес, които показвате на детето си към полаганите от него усилия ще са много по-ценни за сина ви, отколкото забележките за недобрите му оценки. Вашето убеждение, че може да се справя добре в училище е изключително важно за успеха му. 

Проучвания показват, че родителите, които имат навика да насърчават успеха на детето си и да хвалят всяка негова малка стъпка в тази посока, помагат на хлапето да се чувства много по-уверено в училище и да постига добри резултати.                

За да помогнете на детето, което иска да е перфектния отличник, да се чувства добре в училище, следвайте съветите по-долу.

Отличниците в училище обикновено сами си оказват толкова голям натиск, свързан с подготовката им за часовете, че не е необходимо и вие допълнително да ги товарите с ваши изисквания. 

Такъв тип деца са под постоянен риск от бърнаут и вследствие на напрежението, на което са подложени, често забравят, че те все още са деца, които са отишли в училище, за да се учат. 

Някои деца постигат високи резултати единствено и само заради болните амбиции на родителите си. Не бъдете твърде взискателни и не превръщайте оценка като 5 в трагедия. 

По-добре обяснете на дъщеря си защо за нея е добре да се учи добре, когато има цел, за нея ще е много по-стимулиращо сама да си налага да постига добри резултати.

Поставете реалистични цели – никой не е перфектен във всичко 

И докато в началните класове е лесно да се получават високи оценки по всички предмети, то в горните класове вече става доста по-трудно. 

Тогава съвсем ясно може да се види и накъде може да се насочи детето в бъдеще, защото обикновено едни предмети му вървят значително по-лесно, а за други се налага да полага огромни усилия, за да поддържа и по тях високо ниво. 

Заедно със сина си обсъдете неговите силни и слаби страни, така че да може ясно да ви разбере и определете конкретни цели, свързани с ученето му. Няма нищо страшно в това да не успява да постигне едни и същи добри резултати по различните предмети. 

Твърде голям натиск от ваша страна или прекалената амбиция на самото дете да е отличник по всичко може да доведе до „прегаряне”. 

Детето не бива да зацикля само в уроците 

За да разширите кръгозора му, да му осигурите разнообразие и да му дадете възможност да добие повече умения, нека се занимава и с други неща. Може да се запише на някакъв спорт, да си намери хоби, да се научи да рисува или да подкрепя някаква кауза. 

В крайна сметка оценките не са всичко. Колко отличници познавате, на които впоследствие шестиците в училище не са им се отплатили в живота?

Не подхранвайте излишно малкия перфекционист 

Вашата най-важна роля като родители е да помогнете на детето да се чувства добре във всичко, с което се занимава в ежедневието си. За съжаление перфекционистите никога не са доволни от постигнатите резултати. 

В тази връзка, не обръщайте внимание на по-малките и незначителни грешки, които детето прави, така или иначе то вече вероятно се е опитало да ги поправи.    

Обикновено твърде вглъбените в учене деца нямат кой знае какви социални умения

Често са подигравани в училище, че са „зубъри”, а и не им остава време да излизат с приятели. Умението да се общува е изключително важно. Затова планирайте в ежедневието забавни занимания. 

Ако детето ви прекарва прекалено много време в учене, настоявайте след като си напише домашните, да покани приятел на гости, да излезе да играе навън. Само учене без никакви забавления със сигурност не е добър вариант за никое дете.

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата

Вашият коментар