Иван Карагьозов

ДАЛИ трябва и КОГА детето ми да отиде на ЛОГОПЕД? от Иван Карагьозов

icon Преглеждания: 6641
Видео Текст
Logoped I Koga Da Zveda Deteto (custom)

Филмовата екранизация „Речта на краля” ни стъписва не само с хубавата актьорска игра, но е и една добра демонстрация колко е важно посещението при специалист. С това възникват и определени въпроси, свързани с детето, но и със специалиста и провеждането на лечението. Засяга се честотата, обема и цената на посещенията. Възможните цели, които трябва да се постигнат, съдържанието на използваните от терапевта стратегии и т.н.  

Когато детето расте, винаги възникват някои тревожни въпроси у родителите. Те се питат дали това е правилно, то развива ли се като другите или кога трябва да посетят специалист. Един от основните въпроси е свързан с посещението при логопед

На първо място е необходимо да изясним с какво точно се занимава логопедът. Той е специалист, който се занимава с корекцията на нарушенията на звуковете на устната реч, нарушенията при правописа, четенето, писането и в най-общи рамки – със способността за създаване на всякакъв вид математически операции. 

В някои страни са обобщили и дефинирали термина в разстройство на комуникацията, което включва: 

  • проблеми с говоренето
  • използването и разбирането на езика
  • гласът
  • четенето
  • писането
  • чуването

Най-честите комуникационни нарушения са свързани с неумението детето да прави правилна артикулация на думите или да реализира плавност на речта. Нерядко срещано е гласовото нарушение, когато хората имат проблеми с разбирането на казаното от детето или говорно нарушение, когато детето не може да разбира другите хора. 

Понякога, посещаването на логопед е необходимо поради медицински проблеми, като проблеми в слуха или слаби мускули на и около устата или сцепване на устната (заешка уста) или гласа е дрезгав, като не на последно място и състояние от аутистичния спектър. 

Като индикатори за родителя, че детето има нужда от посещение при специалист са следните прояви. Вие или другите хора имате проблеми с разбирането на детето. Детето демонстрира фрустрация, породена от начина, по който говори. Когато използва по-малко думи отколкото другите деца използват или липсва плавност на речта (заеква). Взаимодействията на детето или играта му са необичайни и неподходящи за възрастта. Детето има проблеми с четенето или писането

Все пак имайте предвид, че всяко дете се развива различно и вие трябва да се заредите с търпение. Изброените индикатори са много общи, особено в контекста на казаното за различното развитие при различните деца. В тази връзка има и някои общи правила на развитието при децата

На 18 месеца детето казва „не” и използва около 10-ина думи или повече. Разбира имената на познатите и обичайни предмети и отговаря на въпроса „какво е това”. Също така разбира и прости команди. 

На две годишна възраст, детето използва по-голям обем от съгласни, посочва назовани части от тялото. В тази възраст детето използва комбинации от две думи и се забавлява да слуша истории. Вече е способно да назовава картинките в книгата с приказките, като може и да пее песнички. Речника, който използва е с поне 50 думи. 

През третата година детето успешно произнася съгласни и е способно да разбере сложни инструкции. Може да участва в кратки разговори, като включва три или повече думи в изречение. Започва да пита „защо” и умее да води разговор за случилото се вчера или изминалата седмица. 

На четири години детето говори с пълни изречения и граматиката се доближава до граматиката на възрастните. Започва да задава множество въпроси и отговаря на въпроси като – кой, как, колко. Историите, които разказва могат да се проследят. 

В петата година детето може да обясни как се използват предметите и може да отговори на въпросите „кога” и „защо”. Използването на езика вече включва възможността детето да говори за минали или бъдещи събития. То вече може да участва в по-конкретен и специфичен разговор и няма значителни проблеми научаването да чете.  

Най-общо може да се каже, че в третата година, това което казва детето би трябвало да е достатъчно разбираемо, като се има предвид, че объркванията в произнасянето са чести до 6 годишната възраст. 

Всяко едно първо посещение при логопед ще включва преглед, при който детето ще бъде подложено на тест. Различни са използваните стратегии за справяне при различните специалисти, но най-общо може да се каже, че чрез практика се постига желания ефект. Посещенията при специалиста варират, като те могат да са с продължителност от няколко седмици до няколко години.  

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Ivanna-Yordanova
    Ivanna-Yordanova

    Много би ми било интересно да разбера от специалист кога точно е нормално да се очаква от детето да произнася правилно всички звуци – С, Ч, Ш, Щ, Р и т.н. Аз това не го можех почти до първи клас, при все че съм говорила с цели изречения още на две години. Голямото ми дете пък проговори правилно, но бавно и трудно – вероятно „всичко е индивидуално“, но така и никога не ми стана ясно кога точно говорим за проблем и кога всичко е в рамките на нормалното.

Вашият коментар