Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман
Телефонът звъни, за пореден път ви търси класният на детето ви. Облива ви студена пот и с ужас се питате какво е направило пак. Следва среща при директора, кършите пръсти, идва ви да потънете в земята от срам и отново се питате къде сте сбъркали във възпитанието.
Децата могат да имат неподходящо поведение в училище по няколко причини. Някои влизат в ролята „клоун на класа“ или „избухливия“, защото не успяват да достигнат нивото на съучениците си.
По-малките може би не успяват да изразят достатъчно ясно какво ги тревожи или не им харесва. По-големите пък са способни да вложат цялата си енергия в това да прикрият трудностите, които имат по някой предмет или задача.
Как да се справите с лошото поведение на детето си в училище?
Когато за пореден път преподавателят ви извика на среща, съберете максимално повече информация за държанието на палавника.
Като например :
- Кои са неприемливите му действия в класната стая, в стола за хранене, на двора или в спортната зала?
- Как реагира и подстрекава ли околните деца?
- Държи ли се зле, за да привлича вниманието на съучениците си?
- Кога се държи неприемливо – след като е свършила с упражненията си или вместо да ги направи, измисля нещо, с което нарушава правилата в клас?
- Учителят смята ли, че детето има проблеми с усвояването на учебния материал?
- Хлапето твърде активно или импулсивно ли е в класната стая?
- Учителят забелязал ли е нещо друго притеснително, за което вие не знаете?
Разговаряйте с детето, въпреки че в началото ще срещнете негoвата съпротива и даже неразбиране, че е направило нещо нередно. Попитайте го защо тогава има проблеми в училище и учителят ви се е обадил два пъти през последните десет дни.
Дефинирайте отделните проблеми, свързани с поведението на сина ви в училище и работете за отстраняването на всеки един. Най-работещият подход в цялостното възпитание на децата е да замените един вреден навик с добър такъв, така че смело прилагайте същата техника и когато се борите с поведенческите проблеми на сина ви в училище.
Най-честите дрязги в класната стая почти винаги идват от любимите на учениците и влудяващи учителите детски навици – да се вика в класната стая с цяло гърло, прекъсване на учителя и отказ да се следват неговите указания, дразнене на съучениците, криене на вещите им и др.
Обикновено за всеки от тях учителите намират подход за справяне. Затова е важно да говорите с преподавателя, за да координирате усилията си и едновременно да работите – вие вкъщи, той в училище.
Уверете се, че детето ви добре разбира, че трябва да бъде част от екипа – родител, дете, учител, за да преодолее проблемите си в класната стая. Възможно е дъщеря ви да пречи на учебния процес с поведението си, защото самата тя не се справя добре с материала.
Необходимо е да знаете какво я затруднява най-много. Ако не се представя на нивото, на което се очаква за нейната възраст, помолете училищния психолог да проведе допълнително психо-образователно оценяване, което да дефинира проблема.
След като имате оценката от този тест, срещнете се с учителите по отделните предмети и ги помолете за съдействие. В случай че има специфични проблеми с усвояването на учебния материал или пропуски в нивото, което отговаря на нейната възраст, могат да помогнат и частни учители, подготвени да работят с деца с такива затруднения.
Ако детето ви дразни съучениците си или прави нещо друго неприемливо в клас, защото не се занимава с урока, а в същото време няма проблеми с ученето, начинът да се справите в тази ситуация е да увеличите обема на задачите. Говорете с учителя да му възлага повече задачи, с които да ангажира вниманието му.
Много преподаватели възлагат на такива деца и специални отговорности, с които успяват да осигурят спокойна среда в клас.
Буйното дете, което бързо се справя с преподадения материал и после започва да се разхожда или говори, може да бъде ангажирано като помага на свой изоставащ съученик, разяснява подробно на дъската как се решава сложна задача или може да помогне в преглеждането на домашните.
Ако детето има синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието е необходимо да потърсите професионална помощ от специалист, който да работи с него.
Някои хлапета правят бели под влиянието или натиска на по-буйните си съученици. За да не се въвлича в неприятното обсъдете със сина си типичните ситуации, които провокират проблеми в училище.
Давайте му конкретни примери как да отговаря на децата, които го дразнят или се опитват да го вкарат в пакости. Важно е да знаете с какви деца контактува. И ако е попаднало в лоша компания, постарайте се да го накарате да се дистанцира. Помогнете му да заздрави приятелствата си.
Децата имат нужда от две, три приятелчета в училище. Ако детето се поддава на натиска на други деца, защото иска да го харесват, работете с него в посока на това да изгради по-здрави и изцяло позитивни приятелства. И често му повтаряйте, че изобщо не е необходимо всички да го харесват.
Добър вариант е да запишете хлапето на извънкласно занимание, например негов любим спорт, така ще се запознае с деца от същото училище, които споделят неговите интереси. Освен това вниманието му ще бъде ангажирано с повече неща и ще има по-малко време да мисли за бели.
Когато отказва да изпълнява указания и напътствия, приложете подходящите родителски тактики за целта, като първо опитате с позитивните подходи с насърчаване и похвали, ако дълго време не успявате да преодолеете проблема, приложете наказания.
Коментари на читатели