Детето ви ЛЪЖЕ или хитрува. Какво е правилно да направите? от Иван Карагьозов
Много сериозни изследователи са се занимавали в детайли с лъжата като феномен. Когато подминем сухата статистика, се оказва, че всички лъжем. Тогава какъв е проблемът, ако и децата лъжат? Всичко опира до съществуването на две ценностни системи – тази на ...Въпроси и отговори по тази тема (0)
Не забравяйте – каквото види в къщи детето, това ще прави навън.
Така, че никога не забравяйте, че всичко започва с Вас. Ако си мислите, че детето не разбира какво се случва или, че можете да го заблудите и така да извините своите нередни постъпки, това е все по-малко възможно, а колкото по-голямо става детето на практика става невъзможно.
В детската градина, през телевизора детето вижда и външни критерии за добро и зло, за честно или нечестно. Когато те се разминават с това, което Вие му казвате, детето започва да се съмнява, да се оглежда, да изследва и да експериментира. Тогава започват и експериментите с лъжи и лоши постъпки и какви са последствията от тях. Те са плод на колебанието и противоречието – ако околния свят и Вие давате разнопосочни сигнали, детето ще опитва и експериментира. Ако Вие сте в синхрон с глобалните представи за добро и зло, детето ще има ясен критерий и е по-малко вероятно да прави подобни опити.
Това обаче е само първи етап. След като види дали има обратна реакция на неговия експеримент и колко силна е тя, детето взема подсъзнателно решение дали да повтори своите „експерименти“. Липсата на контрол, липсата на негативна реакция при лъжи, детето разбира, че „неспазването на правилата“ не е нередно, наказуемо или нечестно. Това се превръща в модел на поведение и в по-късна възраст може да доведе до сериозни социални отклонения.
Не забравяйте – каквото види в къщи детето, това ще прави навън.
Така, че никога не забравяйте, че всичко започва с Вас. Ако си мислите, че детето не разбира какво се случва или, че можете да го заблудите и така да извините своите нередни постъпки, това е все по-малко възможно, а колкото по-голямо става детето на практика става невъзможно.
В детската градина, през телевизора детето вижда и външни критерии за добро и зло, за честно или нечестно. Когато те се разминават с това, което Вие му казвате, детето започва да се съмнява, да се оглежда, да изследва и да експериментира. Тогава започват и експериментите с лъжи и лоши постъпки и какви са последствията от тях. Те са плод на колебанието и противоречието – ако околния свят и Вие давате разнопосочни сигнали, детето ще опитва и експериментира. Ако Вие сте в синхрон с глобалните представи за добро и зло, детето ще има ясен критерий и е по-малко вероятно да прави подобни опити.
Това обаче е само първи етап. След като види дали има обратна реакция на неговия експеримент и колко силна е тя, детето взема подсъзнателно решение дали да повтори своите „експерименти“. Липсата на контрол, липсата на негативна реакция при лъжи, детето разбира, че „неспазването на правилата“ не е нередно, наказуемо или нечестно. Това се превръща в модел на поведение и в по-късна възраст може да доведе до сериозни социални отклонения.