Д-р Мариан Гарбър

Детето ви не може да се съсредоточава? от Д-р Мариан Гарбър

icon Преглеждания: 2305
Видео Текст
Portrait,of,tired,elementary,schoolgirl,sleeping,on,desk,in,classroom

Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман

Как да накараш едно малко дете да седне и да се занимава с първите си уроци? Когато е в невръстна възраст, е много трудно да го накараш да седи по-дълго време на едно място и вниманието му да е фокусирано само върху дадена дейност. 

Това е и най-трудната задача, с която трябва да се справят родители и преподаватели, занимавайки се с хлапета в предучилищна възраст и в първи клас. 

В този период от своето развитие мъничетата все още искат да играят, любопитството към околния свят е огромно и изобщо не искат да се занимават дълго време само с писане на букви, например.

И тук идва ролята на родители и учители да научат децата как да се съсредоточават и да следват инструкции. 

Научете хлапето да гледа в очите този, който му дава указания 

Така ще сте се сигурни, че е чуло какво се изисква от него. Ако се налага, накарайте го да повтори казаното. След това го помолете да не става от столчето си, докато не напише една страница с ченгелчета, на речем. 

Проверете дали се е справило добре, ако не е, дайте му 10 минути почивка и го накарайте да повтори упражнението.

Поинтересувайте се какви методи използва учителят, за да задържа вниманието на децата

Ако виждате, че те дават резултат, може да ги прилагате и у дома. Все пак преподавателите успяват да работят с 20-30 хлапета едновременно и когато са достатъчно опитни, те нямат особени проблеми да накарат всички тези деца да се съсредоточават върху уроците. 

И все пак има малчугани, които повече се разсейват, трудно се задържат на едно място и все си намират по-интересно занимание от уроците. В случай че вашият син е от този тип, помолете учителя да го премести на по-преден чин, което значително ще улесни концентрацията му. 

Това е съвсем дребна промяна, която обаче може значително да промени поведението на немирника. Фактът, че е съвсем близо до преподавателя ще го накара да внимава повече. Пък и пред него няма да има толкова много деца, чието поведение да следи и допълнително да се разсейва.

Помолете учителя да избере друго дете, с което синът ви да седи на един чин 

В никакъв случай не е добра идея да седят едно до друго две палави хлапета. През цялото време ще измислят щуротии, така ще пречат и на останалите ученици. 

Ако преподавателят сам не е решил да направи разместване, помолете го да сложи до вашия немирник някое по-спокойно дете, което няма да му бъде партия в белите. 

Разбира се, важно е непрекъснато да напомняте на сина си, че трябва да внимава в час и в никакъв случай да не разсейва другите деца. В противен случай родителите на съседчето по чин със сигурност ще реагират и ще поискат този път вашият син да бъде преместен, защото пречи.

Освен това, невинаги е възможно учителят персонално да обясни на всяко дете изискванията му към дадена задача. Затова съветвайте хлапето си да обсъжда със съучениците си нещата, които не е разбрало, ако няма възможност да попита учителя. Това важи с особена сила за домашните работи.

Кои са ключовите думи в задачите? 

Всяко дете има предпочитания към определени предмети, а към други има истинска неприязън. Така че е съвсем нормално да успява да се занимава дълго време с домашните, които харесва, но изобщо да не може да се съсредоточи със задачите, които не му допадат и съответно доста го затрудняват. 

Ако забележите, че детето ви има проблем по конкретен предмет, насочете усилията си натам. Седнете заедно и му помогнете да открие най-често срещаните и най-важни думи, използвани в задачите. По математика например, тези думи обикновено са свързани с конкретни действия, които трябва да бъдат извършени като събиране и изваждане, умножение и делене. 

Детето ви знае ли синоними на думи като събиране, изваждане или сбор? Разгледайте заедно работната тетрадка със задачи и поискайте да посочи думите, свързани с конкретни действия. Направете същия вид упражнения и с другите предмети в училище.

Преглеждайте не само домашните, но и задачите, изпълнявани в училище 

Истината е, че учителите не могат да обърнат специално внимание на всяко дете поотделно. 

Да, те имат обща представа, но не разполагат с достатъчно време да работят индивидуално с отделните ученици. Така че, за да имате реален поглед върху развитието на дъщеря си, желателно е да преглеждате и тетрадките за работа в клас. 

Иначе след време може да се окаже, че има сериозни пропуски. Преглеждайте задачите и хвалете детето, че се е справило с изпълнението им, пък било то и да не е перфектно. 

Ако видите, че е имало трудности с някоя задача, обсъдете я заедно, за да добиете представа какво го е затруднило най-много. Помогнете на дъщеря си да се упражни с още няколко подобни задачи, за да сте сигурни, че следващия път ще се чувства по-спокойна в час. 

И нещо много важно – докато се занимава с конкретно домашно, не й позволявайте да се разсейва със странични дейности като – пет пъти да стане да пие вода, още толкова пъти да отиде до тоалетна, да обсъди „важен” проблем по телефона с някоя приятелка и т.н.

Използвайте награди за поощрение 

За да се научи детето да се съсредоточава и с времето да започне старателно да изпълнява ангажиментите си, хвалете го при всяка фаза от процеса на създаване на тези навици – от гледането в очите, докато давате указанията, до повтарянето им и изпълняването им.

Ако забелязвате, че синът ви често прави грешки, защото прекалено много бърза да прочете условието и заради това невинаги успява да го разбере или пропуска важни елементи от него, насочете усилия точно в тази посока. Въведете система с награди, придружена от таблица, в която да отбелязвате прогреса. 

Всеки път, когато успее да прочете бавно и внимателно условията на задачите си за домашно и се справи добре с решаването, отбележете постижението с подходящ стикер в таблицата и го наградете с някаква привилегия по ваше усмотрение.

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Hazel-eyes-baby
    Hazel-eyes-baby

    В ранна детска възраст е нормално детето да не може да се съсредоточава за дълго. По тази причина и часовете в началното училище са по – кратки. Същата е причината и учебниците да са с по – малко материал за усвояване.
    Как успяват учителите? Ами не всички успяват. Добрите учители подават материала на достъпен за децата език и по начин, който да е интересен за тях. Другият ключ е повторението. Децата имат нужда да им се преподаде нещо по няколко пъти докато го усвоят трайно. За това е и толкова нужна родителската подкрепа в първите години.
    Мотивацията на децата също е от значение. Похвалата работи безотказно, но използвана твърде широко се обезценява – не подценявайте децата. Те разбират кога определена похвала е незаслужена, знаят как да си „изпросят“ похвала и ако не боравите умело с това, ще се стигне до обезценка на похвалите.
    Друг начин за по – добро съсредоточаване и учене е да вкарваме децата в „състезателен режим“. Така те учат, защото се съизмерват със себеподобни и са мотивирани да са първи. Подходът от педагогическа гледна точка е опасен, ако в :състезателен режим“ влязат родителите. Тогава болните амбиции на майки и бащи могат да превърнат ученето в кошмар за детето.

Вашият коментар