Внимавайте с наградите, не ги превръщайте в подкуп
Често родителите започват да дават награди в безсилието си да се справят с възпитанието на детето. Това обаче е порочна практика, която може да доведе до лоши резултати, ако не внимавате.
Когато стимулите са финансови, рискувате да превърнете малчуганите в меркантилни хора. Вие не сте работодател, а детето не е ваш служител, за да го карате да оправи леглото си срещу пет лева или да изчисти цялата къща за 20 лв.
Редовното награждаване на добри оценки с пари пък ще доведе до очаквания, които след време няма да успеете да покриете или няма да е редно да го правите. Ако за всяка петица или шестица давате по 10 лева, пораствайки ученикът ще иска сумата да се увеличава, заради растящите му нужди.
За отлична оценка на класно ще поиска 100 лева, за добър успех за годината ще се полакоми за 1000 лв. За завършване на училище и университет хеликоптер ли ще трябва да купувате?
Раздаването на награди определено не е правилен подход и много възрастни го използват също като вид подкуп, което отново не е възпитателно. Може да се стигне и до момент, когато обичайните материални стимули няма да вършат работа и ще се налага да се прибягва вече до много скъпоструващи поощрения.
Затова награди трябва да се използват само, за да се създаде някакъв навик у детето. Този вид поощрения карат хлапетата да се стремят да променят поведението си към по-добро.
И тук е тънката граница, която не бива да се прекрачва. В никакъв случай не давайте материални стимули всеки път, когато малчуганите се държат според вашите очаквания.
Наградите трябва да са още един вариант, с който възпитавате детето си, но нe основен. И точно както похвалите могат да са различни, така бихте могли да използвате и разнообразни материални стимули.
Първо обяснете на малкото човече какво конкретно поведение бихте искали да виждате от него.
То трябва да знае:
- дали е нужно да събере играчките си
- да се храни чисто
- да сгъне дрехите си, за да получи обещаната награда
Направете списък с различни видове поощрения, които да използвате във времето. Нужен е, за да не се увличате и ще имате правилната стратегия как да ги използвате, без да прекалявате.
В него включете малки и символични стимули за първите уроци, давани на детето, свързани с добрите обноски и задължителни дейности за деня. Можете да ги давате, когато си измие зъбите без напомняне, след като изяде плодовете, успяло е да подреди играчките, занесло е купичката си до мивката и т.н.
В следващата фаза хлапето трябва да полага повече усилия и да чака по-дълго време, за да получи голяма награда. Не забравяйте, че този тип поощрение има за цел да го накара да изгради у него някакъв навик и да се научи на определено поведение.
Не е нужно наградите да са само материални. Можете да включвате всякакъв вид стимули като увеличаване на времето за игра, по-късно лягане, разходка в парка с приятелчета, гледане на детски филм, за който все не остава време. Всеки родител знае какви са любимите занимания на неговите хлапета и да ги използва като награди.
Каране на ролери, повече време за новото колело, забавление на лаптопа или таблета са още предложения, които бихте могли да включите. И тъй като всяко дете има нужда да играе, привилегията се състои в това да увеличите времето на даденото забавление.
Детето също може да ви каже каква награда иска да получи, за да изпълни дадена задача или да придобие конкретни умения. Попитайте го какво ще го накара да не плаче при зъболекаря или в лекарския кабинет, например.
Възможно е да пробва да се сдобие с нещо непосилно за вас, ако обаче още в началото му покажете, че подобни идея нямат шанс за реализация, то ще започне да подхожда доста по-реалистично към желанията си. Можете да включите и неговите идеи в списъка ви с награди, но последната дума трябва да е вашата.
Вероятно вече сте разбрали, че за най-малките дечица изобщо няма значение какъв е подаръкът. Те се радват дори на най-дребните и незначителни неща. За тях, пък и за малко по-големите, истинско щастие предизвиква елементът на изненада. В кутия или непрозрачен плик бихте могли да скриете няколко дребни предмета, които истински ще зарадват малчуганите, докато ги вадят един по един.
Това могат да са сладки изкушения, цветни топчета, стикери с любими анимационни герои. Учениците в началните класове винаги се радват на химикалки, украсени с някакви фигурки, на пъстри гумички, красиви несесери и тефтерчета за записване на важни за тях бележки.
Никога не забравяйте да дадете обещаната награда. Ако пропуснете дори един път или се забавите твърде дълго, рискувате да убиете желанието на хлапето да изпълнява вашите напътствия. Така му давате и лош пример, ще се научи да не изпълнява обещанията си, точно както вие не сте изпълнили вашето.
За да не се озовете в неприятната ситуация да се оправдавате, че магазините са затворени по празниците, вече е твърде късно, за да тичате до книжарницата или в момента желания подарък липсва и по складовете, предварително го купете и го скрийте някъде в дома си. Така ще можете веднага да изпълните вашата част от уговорката, след като детето е изпълнило неговата.
/Използвани са материали на Стивън Гарбър, Мариан Даниелс Гарбър, Робин Фридман Спизман/
Ако за всичко даваме награда, ще стигнем до положение на постоянна търговия с децата ни. Това не може да е решение. Ако търгуваме постоянно, как ъв човек ще отгледаме. Той няма да помогне на никой в беда, защото няма как да получи насрещна престация. Не всичко е размяна. Не бива да изпадаме в крайност.
Тази търговия може да ескалира и цената за всяка следваща добра постъпка или добър навик да се покачва. Тогава кък се излиза от тази спирала. Къде е края?