Много често се задава въпросът кога започва устната хигиена за детето. По-точно казват: „Кога трябва да започнем да мием зъбките на детето?“. Но преди да поникнат зъбките и преди да започнем грижа за хигиена на зъбките, ние трябва да научим нашите майки как се провежда самата устна хигиена на детето. Това ще рече: различни са теориите, между пети и шести месец, когато започне захранването, даването на допълнителна храна освен кърмата или адаптираното мляко – тогава трябва да започне устната хигиена на детето.
За тази цел се купува – от всички детски магазини или от аптеките – т.нар. „пръстче“, което се поставя на показалеца на майката. Различни са пак теориите. В една чашка се поставя, има теории, в които казват – на една част 3% кислородна вода, три части водичка. Или просто само чиста вода.
Сутрин и вечер след ядене се стискат бузките на детето, топва се показалеца с т.нар „пръстче“ върху него в чашата с водичка и много нежно се обхождат венците. Това е и масаж за подобряване кръвообращението на венците, и хигиена.
При появата на първо зъбче се купува детска четка с ограничител. Ограничител ще рече да не може детето без да иска да бръкне дълбоко с четката в гърлото, да се стресира и от там да откаже после да ползва четката.
Затова обясняваме на всички майки, че трябва да бъде четката с ограничител. Във всички детски магазини и във всички аптеки има четки с ограничители. Купуваме и детска пастичка, която е безобидна.
Сега, мили майки, започва играта
Защото ние не можем да го накараме да си отвори устичката и да провеждаме хигиена с четкане на зъбчето.
Слагаме едно огледало пред детето… Трябва да ви кажа, че животът е една сцена. Добрите актьори остават, лошите отпадат. Ами дайте да не се предаваме, да бъдем добри актьори.
Затова слагаме едно огледало пред личицето на детенцето и казваме: „Отвори сега устичка, да видиш как ще изчеткаме зъбчето.“ То ще се зъби пред огледалото, ще си прави разни физиономийки, а ние много нежно ще движим четката нагоре-надолу с малко пастичка. Разбира се, то ще хапне от тази пастичка, която е безобидна, безпроблемна.
И на следващия ден правим колективно миене на зъбки
Таткото взима четката със пастичката, ако има детенцето по-големи братя или сестрички – всички ангажираме в тази сцена. Мама взима четката, батко или кака вземат четката с пастичката, даваме на детето в ръчичка да държи четката, а ако не може да я държи – ние му помагаме с нашата ръка да придържа четчицата, сядаме в кръг и започва колективно миене и четкане на зъбки.
То ще гледа ту мама, ту тати, ту кака, ту батко, ще маже по носленцето, по брадичката. Няма никакво значение, не се притеснявайте. Това е създаването на хигиенни навици.
Другото, което е изключително важно, когато се появят три-четири зъбки, трябва да се направи – това трябва да го направим и аз моля всички майки да се отнесат съвсем отговорно към това – профилактичен преглед на детето при детски ортодонт. Защото, ако има вредни навици детенцето, те водят до говорен дефект, до криво никнене на зъбки. Един профилактичен преглед ще ни спести много неприятности напред във времето.
Устната хигиена започна при нас с първите зъби. Докато не беше по – осъзнат човек използвахме само вода. Като дойде време за първата паста за зъби с личен пример се научихме как се мият зъби.
Избираме четка за зъби, като четем възрастта, за която е предназначена. Не всички четки за зъби са еднакво хубави. Добрата новина е, че четката за зъби я сменяме всеки месец и дори да не е много добра се преминава на следващата.
Освен сутрин и вечер ние си мием зъбите и всеки път след като ядем сладки неща. Това е неотменим навик и мисля, че вече сме го вкоренили трайно.