Развитие на детето от 3 до 7 години – пълно ръководство от Маргарита Трифонова

icon Преглеждания: 7214
Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Едва ли има родител, който да не си е задавал въпроса „Наред ли е всичко с моето дете?“

Като модерни хора, повечето майки и татковци имат достъп до всякаква информация, но често това може повече да ги обърка, отколкото да изясни положението с детското израстване. 

В следващите редове ще разберете какво трябва да е физическото, психическото и емоционалното развитие на детето от 3 до 7 години както и какво трябва да може да прави вашето дете в съответната възраст.

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Физическо развитие – обща и фина моторика

Физическо развитие на детето във възрастта между 3 и 7 години не е така бурно, както бебешкия период, затова те не бива да се очаква всеки месец малчуганът да наддава с килограм и да расте буйно в сантиметри.

Процесите в човешкото тяло вече са постепенни и израстването става с по-нормални темпове.

Въпреки всичко, ако не сте виждали хлапето половин година, ще забележите очевидните разлики в неговата промяна. 

Дете на 3  години вече е напълно самостоятелно в своето придвижване и може да ходи и тича, без помощта на мама и татко. 

Освен това спокойно определя посоката на своето движение и трябва да умее да се изкачва и слиза по стъпала напълно самостоятелно и без необходимост от захват. 

То обикновено се включва с желание в игри със свои връстници и в организирана двигателна дейност в детската градина. 

Изпълнява добре естествено – приложни движения в подвижните ситуации и може да се придвижва на зигзаг между препятствия и да имитира движенията на различни животни – „Как ходи патенце“, „Как подскача зайче“ и т.н. 

Тук трябва да отбележим, че едно 3 – годишно дете тепърва ще формира своята потребност да общува с връстници. 

Защото до този момент то е расло в защитената общност на семейството. От център на вниманието, тръгвайки на детска градина, малчуганът ще трябва да се научи на споделеност

С две думи, как ще се чувства то на новото място  – всичко се решава преди детската градина. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

На 5 – 6 години детето напълно е затвърдило своите двигателни умения. То може не просто да се придвижва уверено и самостоятелно, но и да изпълнява команди от преподавателя при игрови моменти, да ходи по права линия, да стои на един крак. 

Мъничето трябва да може да бяга, скача и лази без затруднения. 

Това е възрастта на експанзивната двигателна активност и малките  имат огромна нужда от движение. Затова изпитват удоволствие при подвижните игри в детската градина или на площадката, проявяват интерес към нови форми на движение. 

Тази възраст е идеална, за да запишете детето си на някакъв спорт. 

В тази възраст хлапетата имат определен сензорен опит и  разпознават еталони за цвят, различават предмети с контрастна форма и размер. 

Фината моторика се развива усилено и докато на 3 – годишна възраст детето е боравило  неумело с молива и листа, сега това вече не е така. 

Четиригодишните могат спокойно да рисуват хоризонтални и вертикални линии, да работят с пластичен материал като пластелин и да оцветяват  по шаблон. Вече се обличат и събличат напълно самостоятелно и без помощ от възрастен човек. 

Петгодишните вече оформят композиция в картината, могат да изрязват по-уверено по шаблон и да боравят отлично с лепилото. 

Детето между 4 и 5 годишна възраст с удоволствие работи с конструктори, пластилин и водни боички. 

Хлапетата в предучилищна възраст  ходят и бягат отлично. Изпълняват комбинации от упражнения, могат да скачат на дължина, от ниско на високо и обратно, да водят и да подават топка в игри, да изпълняват висови движения, да изпълняват пластични, изразителни двигателни дейности.

Усъвършенствали са кондиционните си способности като бързина, сила, аеробна и анаеробна издръжливост, ловкост и гъвкавост. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Езиково и говорно развитие

Няма нищо по-важно в човешкото развитие от това да можем да се изразяваме речево, за да комуникираме в обществото. 

Детска учителка беше споделила ужасена как 3 – годишно момиченце при постъпването си детското заведение говорело само на английски език, и то с интонацията и словореда на Том и Джери. 

Било изумително, че детето разбира всичко на български език, но отговаря като рисувания герой.

Оказало се, че родителите са изключително заети и почти не обръщали внимание на детето си, а то било напълно „изоставено“ пред телевизора.

Така момиченцето овладяло английския език преди майчиния. 

Ето затова трябва от самото раждане на бебето да говорите на правилен български език с детето си. 

Родителите са източникът на развитие при малчуганите и от тях те трупат речников запас и модели на поведение. Няма по-важна комуникация от тази между мама, татко и детето

Не им давайте телефони и таблети, не ги оставяйте пред телевизионните екрани. 

Говорете им, пейте им, рецитирайте стихчета, играйте, танцувайте, разхождайте се  –  така малките ще могат да научат най-важното, а именно да умеят да се изразяват и да общуват правилно. 

Що се отнася до проговарянето на детето, това е много индивидуален процес.

Някои бебета още на 8 – месечна възраст започват да произнасят кратки думи като „мама“, докато други до 4 – годишна възраст изобщо не говорят.

До голяма степен кога ще проговори детето зависи от средата, в която се развива. 

Обичайно първите смислени думи се появяват на 1 годинка, на две децата вече правят прости изречения, а  на 4 и 5 – годишна възраст вече създават цялостен монологичен или диалогичен текст. 

Съобщителните изречения са първи, след това подбудителните и накрая идват въпросителните. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

На 3 години детето трябва да назовава името си, да знае на колко години е, кои са мама и татко. 

Речниковият запас е не повече от 1 000 думи, знае общоприети изрази, назовава определени характеристики на играчките, с които играе, възприема кратки приказки и стихчета. Детето може да споделя свои преживявания с няколко думички, да се опитва да разказва ситуации. 

Дете на 4 години вече  употребява по-сложни изречения, съдържащи и доста въпросителни части „Кой, защо, кога, къде?“

Обича да задава въпроси и  има умения да слуша, разбира и преразказва кратки текстове. 

На 5 годинки малчуганът трябва да може да използва сложни, разширени изречения с по 6 – 7 думи. Вече трябва да може да прави разлика между минало и бъдеще време, да може да брои до 10 и да употребява правилно прилагателни имена спрямо предметите. 

Да умее да преразказва добре приказки, да рецитира кратки стихчета, да произнася правилно думите и да образува множествено число на някои от тях. 

При 6 – годишните вече има натрупан сериозен речников запас около 4 хиляди думи. Затова те вече могат да създават повествователен текст, боравят с прости и сложни изречения съвсем спокойно, знаят буквите от азбуката. 

На 7 години детето трябва да говори без никакви затруднения в звуково отношение, да води диалог, да изразява отношение и личностна оценка, да задава сложни въпроси, да описва предмети, състояния, да прави преразказ по преживяване или картинка. 

В тази възраст то трябва да умее да познава всички букви от азбуката и да ги пише. Трябва да може да брои до 20 и да се справя с елементарни аритметични действия. 

Когнитивни умения

Децата се развиват не само физически, но и психически, емоционално, умствено. Когнитивните умения означават как те мислят, възприемат и изобщо как децата разбират информацията

През първите три години трябва да осъзнават и разбират емоциите, които изпитват – любов, страх, радост, степен на доверие. 

Имайте предвид, че децата не схващат друга гледна точка, освен тяхната, и тук е ролята на родителите, които трябва да обяснят  на малчуганите какво и защо се случва. 

Между 3 и 6 – годишна възраст детската мисъл се обогатява и възприятията им съзряват за реалността.

Паметта им се усъвършенства и езиковите познания се развиват все повече и повече. 

Те вече не само помнят своите преживявания, но и ги разказват през своята гледна точка. 4 – 6 годишните хлапета притежават свои аналитични и концептуални способности, които често изумяват възрастните. 

Те притежават гъвкава мисъл, която им позволява креативност в идеите и мисленето. 

Около 5 – годишна възраст те започват да осъзнават, че реалността е друга, често по-сложна, отколкото са предполагали. 7 – годишните вече развиват усилено познавателните си умения. Увеличават не само вниманието си, но и концентрацията си, учат се да четат и да смятат, което изключително повишава цялостното им когнитивно развитие. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Социално и емоционално развитие

Възрастта между 2 и 6 години е ключова за социализацията на децата в обществото. 

Точно в този период те се научават да споделят, да комуникират, да създават приятелства, да контролират първоначалните си поведенчески импулси и да спазват правилата. 

Това е много важен етап при възпитание на детето. 

Изграждане на самостоятелност

Изграждането на самостоятелност в детска възраст не става от само себе си, а е бавен и постепенен процес. 

Тръгвайки на детска градина, детето трябва да се научи на ключови умения –  да се обслужва самостоятелно в тоалетната, да уведомява учителя при възникване на проблемна ситуация, да чувства потребност от игра с връстници. 

Комуникация с връстници

Най-трудни са първите 2 седмици от пребиваването в детското заведение. Защото в къщи детето е било център на внимание на цялото семейство, а в градината то разбира, че трябва да живее в колектив от още 25 деца, а учителката е само една. 

Често се случва малките да плачат и да не искат да ходят в детското заведение именно защото се чувстват наранени от липсата на достатъчно внимание от страна на педагогическия и непедагогически персонал или да им е непонятен цялостният детски режим в социалното заведение. 

Затова родителите трябва да бъдат търпеливи и спокойно да обясняват позитивите от пребиваването  там – създаване на приятели, израстване, научаване на много нови неща, забавления. 

Умение за спазване на правила

Първото и най-важното нещо, което трябва да разберат малчуганите при постъпването в детската градина, е че има правила и те важат за всички.

Защото така, както спазваме правилата в градината, така после ще спазваме правилата в обществото. Ученето на морално поведение стартира от бебешка възраст и продължава активно през цялото детство.

Това са основите в изграждането на поведението в тази възраст. Неслучайно е казано, че най-важните са първите седем години на човека. 

В детската градина малките деца разбират, че играчките се споделят, че когато някой плаче, ние трябва да му съчувстваме и помагаме, че думи като „извинявай, благодаря, заповядай“ са от изключително значение за добрата атмосфера в детския колектив.

Контактите с другите са израз на социалното поведение на малките. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Поведение в детската градина

Между 4 и 5 години хлапетата се идентифицират със своите връстници и споделят с тях всичко важно, търсят одобрението им. 

За тях приятел е този, с който им е приятно да си играят. В периода 5 – 6 години егоцентризмът отстъпва на приятелството.

В този период цялостното детско развитие се обогатява. Ключова роля има емоционалната интелигентност, която се проявява в комуникацията с връстниците. 

Взаимоотношенията на малките с мама и татко са в основата на техните социални умения.

Деца, които растат в среда на грижовност и емпатия, показват по-умели отношения в детската градина, по-добри социални контакти. 

И обратното. Децата, в чийто дом има агресия, трудно създават приятелства, отбягват другите, раздразнителни са, лесно се чувстват пренебрегнати. 

Затова родителите трябва да знаят, че поведението на малките е огледало на техните отношения у дома.

Съвсем реален пример е дете, което става свидетел на побой в къщи, при игра с децата в градината да ги удря, наранява и да ги обижда. Просто защото то това е видяло в къщи.

Такава семейна среда е пагубна за подрастващото дете, то започва да подражава несъзнателно на родителите си.  

Как да стимулирате правилното развитие на детето в предучилищна възраст?

Има много начини да подпомогнете развитието на вашето дете. Най-важното е да не го поставяте пред екран, а сами да комуникирате с него. 

Играта е най-добрият ви помощник. Рисувайте, редете пъзели, четете приказки, играйте роли в приказните истории, пейте песнички заедно, танцувайте, разказвайте и обяснявайте света около вас.

Добре е дори заедно да готвите с децата. По този начин не само ще ги научите на основните хранителни навици, но ще можете да положите основите  на здравословно хранене

Малчуганите спокойно могат да подредят съставките на сандвичите или да разбъркат салатата.

Съвместните игри учат малките на споделяне и редуване на действия, на познавателност и усъвършенстване на емоционалните връзки помежду ви. 

Можете да използвате и различни психологически тренинги за деца, които са изключително забавни форми на игри, при които възрастните и подрастващите взаимно се опознават, развиват и обогатяват. 

Развитие на детето от 3 до 7 години - пълно ръководство

Кога има повод за притеснение и към кого да се обърнете?

Няма по-тежък момент за един родител от този на осъзнаването, че нещо в развитието на детето не е както трябва.

Кога обаче има повод за притеснение?

Няколко са моментите, които могат да ви подскажат, че има изоставане.  Например, ако вашето дете среща проблеми да вижда предмети и да чува какво му говорите, не използва изречения до 4 годишна възраст, това е сигнал за вас като родител. 

Има проблем и ако малкото дете не е в състояние:

  • да разбира команди от 2 части като „Пусни топката и вземи куклата“;  
  • не разбира ролеви игри, вкопчва се във вас, когато излизате навън; 
  • не може да се съсредоточи повече от три минути върху дадена дейност; 
  • издава неопределени звуци или крясъци.

Всичко това говори за някакъв проблем в развитието. Родителите трябва да наблюдават също двигателните и моторните умения на малкото. 

Ако е тромаво, често се спъва, трудно борави с малки предмети, не умее да хваща молив, не умее да се храни и облича на  4 – годишна възраст, това също трябва да е знак за мама и татко. 

В такъв момент трябва да се обърнете към детски специалист, не само към логопед, ако детето не говори, или към ортопед, ако то не умее да ходи.

Трябва комплексна грижа, за да се установи колкото се може по-скоро какъв е проблемът и да се вземат адекватни мерки.

Колкото по-рано се открие, толкова по-бързо ще помогнете на детето да се справи с проблема. Затова първата консултация е с педиатъра, който ще ви насочи към конкретния специалист по детско развитие. 

Вашето дете е вашето слънце и смисъл на живота, но и ваша отговорност. Затова трябва да бъдете наясно, че ангажиментите ви като родител са непрекъснати и постоянни. И че точно по този начин се създават истински добри хора, които да бъдат следващата, по-добра крачка в човешкото развитие. 

Снимки: Pixabay

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата

Вашият коментар