Иван Карагьозов

Всичко за НАКАЗАНИЯТА и НАГРАДИТЕ при възпитанието на детето от Иван Карагьозов

icon Преглеждания: 2245
Видео Текст
Nakazaniata I Nagradite (custom)

Нека си припомним Адлер, който казва, че не е важно какво ни се случва, а е важно как се чувстваме вследствие на събитието, което ни се е случило. Тази теза, адаптирана за деца, дава основание да се вслушваме повече в преживяванията на децата и как те се чувстват по време на или след попадането в определена ситуация.

Адлер казва, че в днешни времена децата са по-подготвени за конкурентност, отколкото за сътрудничество, и обучаването в конкуренция продължава и в училището. Това е бедствие за детето и няма значение дали детето ще иска да победи друго дете или ще се откаже пред определена трудност. И в двата случая, то ще се интересува само от себе си. Неговата цел няма да е да допринесе и помогне, а да се подсигури в уменията си, които биха му донесли дивиденти. Всеки родител би следвало да внимава в окуражаването на тази тенденция, защото този път е опасен за психиката на детето.

Някои от успешните стратегии за справяне, както и подводните камъни, с които бихме могли да се сблъскаме при прилагането им са следните: При тактиката „окуражаване” е важно да се знае, че тя служи за повишаване на детското доверие в самото себе си и да предаде посланието, че то е толкова добро, колкото е, а не – колкото може да бъде. 

Практическите изражения на тази тактика са следните:

  • работа за подобряване, а не за перфекционизъм;
  • толериране на усилията;
  • разделение на постъпката от изпълнителя;
  • надстрояване на силните страни над слабите;
  • демонстрация, че вярваме в способностите на детето, а не в слабите му страни;
  • стимулиране и водене на детето, без опити да бъде бутано напред,
  • интеграция на детето в групата;
  • разграничаване между награждаване и окуражаване;
  • помощ в посока детето да има куража да не бъде перфектно;
  • избягване на подхранването на нечие его за сметка на другите.

Естествен и логичен е въпросът за наградите. Тук посланието е ясно: награждаването е лично за индивида, а окуражаването е насочено към действието му. Въпросът за наказанията е тема, която е актуална във всяко едно време и при всеки човек, който се занимава с деца. Винаги въпросът е: как да възпитавам без наказания? Техниката, която предлагаме, се базира на демонстрации пред детето: идеята е то да разбере какви ще са последствията от неговите действия

Съществуват и моменти, които биха превърнали тази техника във вид наказание

Именно затова подчертаваме, че не винаги тези демонстрации водят до логичните си последствия и че тази техника не може да прилага във всяка ситуация. Важното е, че използвайки този подход, вие ще увеличите вашата креативност и неминуемо ще бъдете подготвени за следващия си ход.

Трудно е да се различи техниката на логичните последствия от самото наказание. Ето няколко типични разлики: при логичните последствия възрастният е възпитател, обективен човек, с минимални емоционални изблици, той се тревожи за ставащото сега. При наказанието – възрастният играе ролята на полицай и съдия, възрастният е субективен и влага емоции, той се тревожи за миналото.

Разликата между логичните последствия и наказанието е много малка, много често тя се съдържа в самия тон на възрастния. Много точен и запомнящ се е примерът с изречението: „Ще видиш какво ще се случи!”. Същото изречение, казано с различна интонация, може да бъде тълкувано от детето и като наказание, но и като логично последствие. 

Припомняме важен момент в развитието на детето, който ние като възрастни понякога неглижираме. Детето е отличен наблюдател, но понякога не може да обясни наблюдаваното. Именно затова всяко дете се нуждае от някой, който да вгради наблюденията му в приемлива и „правилна“ рамка. Това предполага определени действия от страна на възрастния, като внимателно слушане, емпатия и демонстрация на процеса на взимане на решения.

В заключение: всяко поведение подлежи на промяна, но от родителя зависи чрез какви методи и средства ще се предизвика тази промяна. В същото време ние трябва да бъдем водени от въпроса при всички наши действия – какъв човек искаме да стане нашето дете? Вследствие на отговора на този въпрос ще знаем и пътя, който трябва да извървим при възпитанието на детето.

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Her_Majesty_the_Mom
    Her_Majesty_the_Mom

    Наказанията са без смисъл. Това е закъсняла реакция. Тя идва след събитията. Това е поредна реакция за случило се негативно събитие, което вече не може да бъде променено. Силно вероятно е наказанието само да влоши ситуацията. Ако наказанията имат превантивна функция, то също не е много правилно. Тя е тогава крайна реакция във връзка с бъдещо несигурно събитие. Отново това не е адекватна мярка.
    Много по важен е анализа на случилото се, коментара на последствията и класифицирането на случката или постъпката, като добра или лоша. Винаги „влизайте в обувките“ на децата си, опитвайте се да разберете мотивацията им за определена постъпка, защо са решили така, какви са им били аргументите. Ако това го разберете, ще можете да идентифицирате ако има някакви пропуски в ценностната система на детето.
    Казано направо – говорете с децата си!

Вашият коментар