Тереза Алексиева

Как да развием уменията на децата с помощта на подходящи играчки? от Тереза Алексиева

icon Преглеждания: 1573
caucasian,newborn,3,months,old,trying,to,crawl.,joyfully,looks

Според изследване, публикувано през 2015 г. от американската Асоциация по психологическите науки, децата, които обичат да играят с настолни игри, конструктори и пъзели, демонстрират значително по-добри пространствени умения.

Не само посочените, но и другите играчки са важна част от всяко едно детство. Не само защото са занимателни и забавни, но и защото различните типове игри допринасят по различен начин за формирането на важни качества и умения у детето.

След навършване на третия месец, детето развива умението да задържа предмети в ръцете си, а на 6 месеца вече може да си играе самостоятелно с играчка.

От този момент нататък, то навлиза в пъстрия и многообразен свят на играчките. Свят, в който родителят е пътеводител, способен да формира тенденции, знания и способности.  

Как помагат играчките на децата?                                                                                                                                 

За времето от началото на миналия век, когато д-р Мария Монтесори създава своя метод за развитие на детския интелект, до по-късните изследвания в областта на неврологията, става ясно колко важна е стимулацията на фината моторика чрез подходящи детски играчки.

Използването на подходящи играчки в ранна детска възраст помага за интензивното развитие на:

  •     Двигателните умения
  •     Социалните умения
  •     Фината и грубата моторика
  •     Абстрактното мислене
  •     Интелекта
  •     Фантазията

Поради огромното влияние на технологиите в съвремието, много от децата прекарват повече време пред телевизора и играят компютърни игри. Таблетите като подарък за дете дори изместиха обикновените играчки, които са подходящи за тази възраст.

Затова Американската академия по педиатрия, в свой доклад, дава насоки на родителите за използване на екрани и медии от децата още през 2016 г. 

Експертите от ААП смятат, че в немалко от случаите гледането на телевизия и играта на мобилно устройство забавя психосоматичното и емоционалното развитие на децата, както и социалните им умения. Това се дължи на ограниченото движение, липсата на контакт с други хора и по-малкото говорене.

За вредната електромагнитна радиация, излъчвана от различните електронни устройства, свидетелстват и различни данни от проучвания на експерти от цял свят, насочени най-вече към децата, родени след 2013 г. в един напълно дигитализиран свят, или така нареченото поколение Alpha.

Какви активности развиват типовете играчки у децата в различните възрасти?

Ако се питате кога да подадете на бебето си първата играчка и каква да бъде тя, трябва да имате предвид, че едномесечното бебе ще се интересува най-вече от лицето и гласа ви. 

Но в следващите месеци и години, играчките ще стават все по-сериозна част от неговото ежедневие и начин да се забавлява, да опознава света и да се развива.

Подходящи играчки от 0 до 12 месеца

През първите два месеца не можем да очакваме от бебето ни да извършва някакви сложни движения или да се интересува особено от нещо друго, освен от човешките същества около себе си.

В края на третия месец, обаче, то най-вероятно ще започне да прави първите си опити да докосне, задържи и изследва играчките. То започва да реагира на нея – издава звук, обръща главичка в тази посока и я следи с очи. И най-вероятно желае да я изяде. 

На тази възраст, малкото бебе се учи да се фокусира и да наблюдава, като същевременно започва да се развива и мускулатурата.

За бебетата през първите месеци подходящи играчки са:

  • Сетивните играчки – ярки, меки и удобни за хващане; музикални и светещи.
  • Играчките за подобряване на уменията за фиксиране на погледа въртящи се над люлката, кошарата или количката.

В следващите месеци до навършване на година, зрението на децата се подобрява. Бебетата вече са способни да се обръщат и дори да задържат предмети в ръцете си. 

Хващат висящите играчки, дърпат ги и като цяло са по-активни в играта. За подобряване на координацията подходящи са различни по материя и плътност играчки, стига да са меки и безопасни. 

Обикновено, между 6-8 месеца, малчуганите вече могат да седят, да пълзят и да се изправят сами. Започват да реагират на определени думи и през този период може да чуем така чаканото “мама” или “тате”.

До началото на първата годинка, децата вече се движат по-бързо, пълзят уверено и дори може да проходят. Могат сами да се изправят и сядат, без да паднат. Използват и двете си ръце и могат не само да държат и преместват играчките, но и да изразяват предпочитание към тях. Забавляват се при хвърлянето им. 

Много подходящи за развитие на фината моторика в този период са бебешките телефони и играчки с натискане на бутони, които издават звук.

Зрението на 11-12-месечните деца вече е добре развито и те разпознават хората от близкото им обкръжение. Ако скриете предмет, ще започнат да го търсят. Най-интересните играчки в тази възраст са мобилните – движещи се, интерактивни и приковаващи вниманието.

Навършвайки година, децата започват да разбират понятия като форма, цвят и размер. Речта започва да се развива, появяват се уменията за запаметяване и първите наченки на креативно мислене. Освен интерактивни играчки, занимателни за тях са и меките книжки.

Подходящи играчки от 1 до 2 г.

След като проходят, децата стават по-любопитни. Обикалят навсякъде, интересуват се от всеки предмет покрай тях, опитват се да съставят изречения. За развитие на речевите умения от голяма полза са говорещите играчки.

Всички заобикалящи ги предмети са им интересни, искат да ги пипнат и опознаят. До двегодишна възраст започва да се развива самостоятелното мислене, паметта и координирането на движенията. 

В този период с изненада ще установите, че някои ежедневни предмети от бита събуждат много по-голям интерес от детските играчки. 

Това може да е дистанционното за телевизора, мръсната ви маратонка, торбата за пазар… нека това не ви учудва или фрустрира – за детето буквално целият свят е едно огромно чудо, което чака да бъде изследвано, а мръсните камъни и фасовете на улицата далеч не правят изключение. 

Двегодишните деца вече познават по-добре заобикалящата ги среда и започват да имат нужда от допълнителна стимулация на ума и тялото. 

Те имат вече по-развито въображение и затова обичат ролевите игри. Започват да имитират герои от любимата анимация, а дори и родителите си. Започва периодът на по-честа комуникация и търсенето на внимание. 

2-годишните деца вече вземат участие в дейности като обличане, а момичетата дори опитват да кокетничат от малки, като любимо им е червилото на мама.

В този период на сцената влизат играчките по професии, които карат детето да излиза от “собствената си кожа” и да влиза в различни превъплъщения – лекар, пожарникар, полицай, принцеса… И какво ли още не. 

Фината моторика, сръчността и креативното мислене на детето в тази възраст се развиват от:

  • Играчки – музикални инструменти
  • Занимателни кубове и игрални центрове с форми
  • Детски конструктори, подходящи за възрастта
  • Детски пъзели с малко части
  • Детски книжки за четене и оцветяване и др. 

Едновременно с това е важно да организирате добре динамичните физически активности, по възможност на открито. За повишаване на силата на мускулите, за координация и баланс в тази възраст са подходящи различни играчки за дърпане и бутане, както и стандартните играчки за игра на открито – тротинетка, топка, въже за скачане, или безопасен детски батут. 

Подходящи играчки от 2 до 3 г.

Две- и тригодишните деца са значително по-уверени. Тъй като те имитират родителите си, за тях интерес представляват играчките, наподобяващи истински предмети – плодове, зеленчуци, домашна посуда, комплект с инструменти и т.н. Този тип игри ги учи на емпатия, грижа и отговорност.

Децата вече започват да разбират повече неща от реалния свят и сами търсят комуникация с вас. Движенията им са по-координирани. За да продължи правилно развитието на детето,  може да му осигурите топка, люлка, играчки за строене и редене.

Затова помагат и заниманията с пластилин, рисуването, разглеждането на книжки.

За развитие на творческите заложби и въображението, помагат заниманията с кукли, слушането и запомнянето на песнички, театрални постановки. Можете дори да започнете да учите кратки стихчета с тях.

Подходящи играчки от 3 до 6 г.

В тази възраст, децата вече показват по-голям интерес към игрите на открито, при това – с техни връстници и приятели. Обичат да се срещат с други деца и да се катерят по катерушки, да се гонят или пък да измислят собствени игри. 

Подходящи за игра на открито са велосипедите, тротинетките, топки и др., които ще помогнат за укрепването на мускулатурата и двигателните умения. Фината моторика също се развива все повече. Детето се облича само, придобива хигиенни навици, може да изрязва и да рисува.

По отношение на социалните умения, децата на тази възраст вече започват да общуват със своите връстници. Навлизат в конфликти, но бързо се справят с тях, докато загубата в игри обаче не се възприема лесно. За подобряване на социалните умения са подходящи игрите с кукли, мечета, маскарадните дрехи, къщи за игра и др.

Усъвършенстват се познавателните умения на децата и те си изясняват понятия като тегло, размер и обем. Дори могат да се научат и да четат, така че се възползвайте от всички играчки, които биха помогнали за развитието на познавателните им умения.

А, такива могат да бъдат:

  • Блокчета за рисуване и апликаци
  • Дъски с тебешири или маркери, моливи, бои и пастели
  • По-сложни пъзели с повече части
  • Образователни и настолни игри
  • Образователни карти
  • Детски компютри с обучителна насоченост и др. 

Истината е, че колкото по-голямо внимание обръщате на развитието на детето си, толкова по-добри резултати ще има. Или иначе казано – през първите 7 години, най-добрите играчки, чрез които детето развива знанията и уменията си, си остават… мама и татко.

Подходящи играчки от 6 до 10 г.

Физическите умения на тази възраст са много добре изразени. Децата са по-силни и енергични, могат дълго да издържат на натоварвания в игри като състезания с ролери и велосипеди, гоненица, скачане на въже и дори класическите игри от нашето детство.

Започват да се ориентират към по-сложни дейности, изискващи креативност. Това включва конструиране на големи обекти и подреждане на големи пъзели, моделиране, рисуване на картини с много детайли и др.

Започва да се формира и логическото им мислене и често сами вземат решения. Обичат игри със стратегия като различни настолни игри, видео игри, научни комплекти, екшън фигури, конструктори и др. 

На тази възраст, днешните деца все по-често посягат и към мобилните устройства на родителите си, за да играят игри или да гледат видеа.

Подходящи играчки от 10 до 12 г.

Децата над 10-годишна възраст вече са пораснали и добре развити. Досегашните им играчки обаче не са им интересни и биват изместени. Те предпочитат разходки с колела или игри с топка като футбол, волейбол и пр. 

Тук вече имаме сериозна намеса на новите технологиите и най-честите занимания са видео игрите или тези на телефона или таблета. Не е задължително това да е нещо лошо. 

Напротив – технологиите са езика на настоящето и детето трябва да има нужната култура да ги използва правилно, безопасно и дори ползотворно. За целта е достатъчно да запознаете детето (а и себе си) с някои базови правила за безопасност в интернет

На какви изисквания трябва да отговарят играчките?

За всички видове игри, децата се нуждаят от играчки – било то по-опростени, или по-сложни и иновативни. По принцип, всяка вещ, с която детето си играе, може да се счита за играчка. Дори понякога направената от самото дете играчка е по-ценна за него, защото емоционалната връзка е по-силна.

При всички случаи, играчките трябва да са съобразени с различни педагогически изисквания и с изисквания за безопасна употреба.

Избирайки играчки за детето си, следете:

  • Да са съобразени с неговите възрастови особености и с възрастовия диапазон, посочен от производителя.
  • Да отговарят на съответните потребности – развиване на двигателния или интелектуалния потенциал.
  • Да са снабдени със съответните сертификати за безопасност и това да е ясно обозначено на етикета им.
  •  Да имат по-продължителен експлоатационен живот.
  • Да са изработени от висококачествени безопасни материали и от доказани производители.

Освен всичко друго, трябва да знаете и това, че децата играят по-добре, ако не им се дават прекалено много играчки. До такова заключение стигат учени от Университета в Толедо след експеримент с 36 деца на възраст от 18 до 30 месеца. 

Получените резултати от проучването са публикувани в списания Infant Behaviour and Development. Ръководещата изследването – д-р Алексия Мец – обяснява, че когато имат излишък от играчки, децата се разсейват и не играят толкова креативно.

Затова, когато става въпрос за детски играчки, изберете философията „по-малкото е повече. Нека децата ви се забавляват по-дълго, но по-качествено с по-малко, но добре подбрани играчки – за да бъде развитието им правилно във всяка една възраст.

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Sevdalina-Stoeva
    Sevdalina-Stoeva

    Играчките развиват различни умения в различни периоди в израстването на детето. В началото играчките са, за да може детето да започне да следи цветни предмети, после да разпознава звуци и да разпознава от къде идват те.
    С израстването на децата те трябва да развиват координацията между очи и ръка и за това има играчки. В последствие започва да се развива фина моторика.
    На още по – късен етап се започва с координация, равновесие, пространствени възприятия и умения за заобикаляне на препятствия – тук използваме колела за баланс, проходилки, буталки и подобни.
    При по – големи деца се развива мускулатура, устойчивост, бързина и координация.
    За да избирате правилните играчки трябва да знаете по кое време, какви детски умения се развиват. Това ще Ви ориентира точно какво Ви предстои – тази информация е леснодостъпна във всяка книга за отглеждане на деца. Освен това и производителите на играчки не са глупави и се съобразяват със същите възрастови специфики. Неслучайно на всяка играчка има препоръчителна възраст на играчката. Ако четете и внимателно упътванията и потребителската информация на всяка играчка ще разберете какво точно и как точно се развива. Не забравяйте, че има акселерация и е възможно да се налага да купувате играчки за по – големи деца.
    В момента, когато децата са в по – съзнателна възраст идва и края на всички тези играчки. Идват таблети, мобилни телефони и приложения, които изместват всичко останало. Там вече развитието се разделя на две – физическо развитие, където Вие трябва да се погрижите за спортуване и занимания на открито и психическо развитие, където електрониката взема главната роля, а Вие максимум ще сте филтър пред неподходящото съдържание.

Вашият коментар