Тереза Алексиева

Какви играчки да закупим според възрастта на детето ни? от Тереза Алексиева

icon Преглеждания: 11774
играчки според възрастта статия снимка (custom)

Може би някои от вас си спомнят, че децата на миналите десетилетия играеха предимно с пръчки, клони, камъни и скакалци, като в миговете на вселенска скука разглобяваха печката или бъркаха в контакта с игла за плетене. За добро или лошо, тези дни са безвъзвратно отминали и днес играчките за малки бебета, големи бебета, деца и юноши са един цял отделен, необятен и необозрим свят. 

Често доста от неопитните (а впрочем, дори и от опитните) родители не са съвсем информирани относно това какви играчки е редно да купуват на децата си според възрастта им и защо. Те се ориентират по-скоро с интуицията си и чрез метода „проба-грешка“, което всъщност не е възможно най-безупречната стратегия. 

Ние от екипа на Kidso.bg решихме да изготвим в помощ на родителите една пълна, подробна и аргументирана статия, посветена на избора на бебешки и детски играчки според възрастта на детето. От новороденото бебе до юношата – кое е безопасно, кое е подходящо, кое е полезно и кое как развива уменията на детето? На какви стандарти отговарят играчките, според какви критерии трябва да ги избираме и как да изберем сред великото разнообразие на пазара? Събрахме за вас цялата налична информация по темата в следващите редове. 

Играчките за новородени

Твърде често родителите подценяват уменията на новородените да се учат, развиват и усъвършенстват буквално с течение на часове. Според проучване, проведено от учени от Националната научна Академия на Съединените Американски Щати, мозъците на новородените бебета категорично реагират на думи или мелодии, които са чували често в утробата на майката през последните месеци от бременността й. Тези открития говорят много за способността на малките хора да асимилират информация и да я превръщат в познание, дори и на тази крехка възраст. 

Начинът по който общуваме с новороденото, начинът по който говорим и играем с него, както и играчките, които му предлагаме, полагат основите на неговите ментални процеси и възприятия. Затова е важно освен да са безопасни, играчките на новороденото да бъдат също подходящи и информирано подбрани, така че да стимулират стартиращите процеси по опознаване на света. 

Преди всичко, в тази възраст е редно да обръщаме особено внимание на безопасността. Най-основните правила, които трябва да следваме при избор на играчки за новородено са:

  • Избор на подходящи материи. Играчките за новородени трябва да бъдат меки, но не пухкави; шарени, но оцветени с безопасни бои; с текстура, но без подвижни частици. Най-подходящите играчки за новородени са направени от плат, гума или силикон, бебешки плюш или висококачествена пластмаса без бисфенол-А. 
  • Хипоалергичност. Това важи за всички аксесоари на бебето – от боите на бебешката кошарка, през материалите, от които са изработени бебешките гризалки, до аксесоарите за хранене и залъгалките. Купувайте само играчки с хипоалергенни материали и бои. Избягвайте традиционния плюш, който задържа голямо количество фини прахови частици.
  • Липса на подвижни, малки и опасни частици. Най-често това са плюшените играчки с пластмасови очи или копчета, които трябва да замените с бродирани. Често на новородените се дават също така тихи книжки, дрънкалки, музикални играчки и други аксесоари, неподходящи за ръцете на новородено. Винаги имайте едно наум и проверявайте всичко, преди да го предложите на най-малките бебета. 
  • Играчките, които невръстното бебе ще пипа, не трябва да имат батерии, свободно висящи връзки или тежък пълнеж.

Като имате предвид тези основни принципи, вие можете да предлагате играчки на вниманието на новороденото бебе винаги, когато то е будно, тихо и спокойно. Това са трите признака, че то е готово да учи и изследва. 

Разбира се, неговата основна играчка през първите месеци от живота му ще бъдат мама и тати – говорете му, пейте му, докосвайте го и го прегръщайте във всеки удобен момент. Този вид близост не само ще го накара да се чувства спокойно, сигурно и щастливо, а и ще стимулира безценни процеси в мозъка, насърчаващи познавателните способности, усъвършенстването и изострянето на сетивата. 

Все пак, в допълнение към мама и тати, вие можете да използвате немалко подходящи за възрастта играчки. Важно е да знаете не само какви играчки да предлагате, а и как да помагате на бебето да ги използва без да застрашава здравето си. Тук (за пореден път) ще припомним, че Американската Педиатрична Асоциация настоятелно съветва да държите всички видове играчки извън кошарата за сън на бебето. Спането с плюшено мече оставете за по-нататъшен период, в който няма опасност от задушаване и други инциденти. 

И все пак, кои са видовете играчки, подходящи за бебето през първите месеци от живота му и как да ги използвате правилно? Това са:

  • Люлки и шезлонги. В инцидентни случаи, те могат да бъдат използвани за приспиване и кратка дрямка, но като цяло са предназначени за безопасно място за игра за най-малките. Люлките и шезлонгите са оборудвани с висящи играчки и дрънкалки, имат различни мелодии и вибрации. 

Съчетаването на тези компоненти спомага за развитието на различните сетива на бебето, както и за първите му опити за координирана двигателна активност. Всяка люлка или шезлонг имат обозначение с препоръчителна възраст и килограми, както и различни позиции за гърба, които можете да сменяте според етапа на развитие на бебето. Важно е винаги да използвате правилно обезопасителните колани на люлката или шезлонга, за да избегнете нежелани инциденти. 

  • Музикални играчки и музикални въртележки за кошара. Според много психолози, музиката и езикът са когнитивно свързани явления – како за възрастните, така и за децата. Едно контролирано университетско проучване от 2012 сочи, че активните музикални занимания и игри помагат на бебетата да комуникират по-добре, да се усмихват повече и да се развиват по-бързо. 

В този ред на мисли, никога не е твърде рано да запознаете бебето си с музиката посредством собствения си глас или специализирани музикални играчки. Музикалните въртележки за кошара са най-подходящи за новородените. Те трябва да бъдат на безопасно разстояние от бебето, да издават нежни и спокойни звуци и да бъдат в отличаващи се цветове. Бебето няма да вижда добре въртележката през първия си месец или два, но ще чува и възприема нейните звуци.

  • Музикални нощни лампи. Освен горепосочените въздействия на музиката върху ранното детско развитие, музикалните нощни лампи имат и още едно важно предимство. Често те успешно помагат за създаването на т.нар. „ритуал за заспиване“ – процесът, при който бебето започва да свързва определени звуци и атмосфера с времето си за сън. По този начин малките бебета могат да се научат да се успокояват и унасят под нежните звуци на любимата си лампа – били те приспивни песни или звуци от природата. 
  • Гризалки и дрънкалки. Повечето родители смятат, че бебето започва да използва гризалка едва когато стартира процеса по никнене на зъбките. Това обаче не е точно така. Много бебета започват, първоначално неволно, а след това все по-осъзнато, да поднасят предмети към устата си далеч преди първото зъбче да е факт. 

Техните движения са резки, отсечени и не особено координирани, затова е важно гризалките и дрънкалките да бъдат направени от меки и безопасни материали гума, силикон или бебешки плюш. Никога не оставяйте невръстното бебе да завира каквото и да било в устата си без надзор от възрастен, за да си спестите редица неприятни изживявания.

  • Гумени и силиконови играчки. Както казахме по-горе, те са едни от малкото играчки, с които бебето не може по невнимание да си направи цицина на челото, в опитите си да изследва функциите на своите крайници. Избирайте гумени и силиконови играчки с безвредни бои, защото скоро ще установите, че в над 90% от времето „играта“ на вашето бебе няма да бъде нищо повече от хапане, смукане, близане и дъвчене. 
  • Играчки за кошара и количка, за столче за кола и баня. Една голяма част от ежедневието си вашето бебе ще прекарва в кошарата, количката, столчето за кола и ваната за къпане. За всенародно родителско нещастие, тези престои не винаги минават гладко и безпроблемно. Често те са съпроводени от скука, безпокойство, бунтове и несъгласие с реалността. Един от най-разумните варианти да туширате бунта и да го трансформирате ако не в удоволствие, то поне във временно примирение, е да използвате подходящи за възрастта играчки, които да монтирате към тези приспособления. Те могат да бъдат с ярки цветове, музикални, дрънкащи, пеещи или каквито намерите за подходящо. Колкото повече се постараете да пригодите количката, стола за кола, кошарата и ваничката според вкусовете на бебето, толкова по-малко проблеми ще имате за в бъдеще.
  • Активна гимнастика. В развитието на бебето идва и моментът, в който то ще може да се заглежда и заиграва по-активно, използвайки ръцете и краката си. В тези няколко месеца, активната гимнастика е незаменимо изживяване за цялото семейство – бебето се забавлява и изморява едновременно, а родителите имат мечтаните четири минути и половина почивка. 

Активната гимнастика представлява малко килимче с монтирани дрънкални, безопасни бебешки огледала, играчки и звуци, които са истинско откритие за малките хора. Според бюджета ви, можете да изберете най-опростен модел, както и по-луксозни варианти с интерактивни и подвижни части. 

Играчките на бебето между шестия месец и втората годинка

С порастването на бебето, критериите за избор на играчки търпят леки изменения. Безопасността, разбира се, остава преди всичко, но все пак вие вече трябва да съобразявате избора на играчки с променящите се умения и интереси на бебето. 

Около шестия месец повечето бебета могат да прекарват поне по няколко секунди в седнало положение, да различават видовете играчки и дори да опитват да играят с всяка една от тях по различен начин. 

Координацията на движенията все още не е съвършена, но все пак е значително по-изразена от предходните месеци. Тези способности стават все по-добри и все по-умели с времето, и една от основните причини за това е използването на подходящи за тази възраст играчки. След навършването на шестмесечна възраст, вие можете да помислите за нови допълнения към досегашната артилерия, като например:

  • Бънджи. Много от бебетата на тази възраст откриват нова страст в живота – да изтласкват повърхността с крака. Това може да се случи в легнало положение и да се превърне в първообраза на лазенето, или докато държите бебето си изправено. 

Бънджито е един страхотен начин бебето да се забавлява самостоятелно и безопасно. Важно е да спазвате разумните граници и да не го оставяте да стои там с часове, дори и да му се иска. Използвано правилно, бънджито стимулира развитието на мускулатурата и костната система, като същевременно предоставя неописуема наслада.

  • Бебешка люлка за вкъщи или за градината. Специалните люлки, подходящи за тази възраст, имат ограничител, позициониран между краката на бебето, както и стабилни опори от всички страни на тялото му. Люлките за употреба на закрито могат да имат и мека тапицерия, увеличаваща комфорта. Можете да използвате такава люлка от момент, в който бебето е способно да се задържи в седнало положение за около минута, без ваша помощ.
  • Бебешки барбарон със или без монтирана масичка за игра. Това също е едно приятно място за бебето, което вече има основите за самостоятелно седене. Барбаронът е мек, безопасен и уютен. Той предпазва бебето от падане и му дава известно чувство за самостоятелност, за което то със сигурност вече се бори. 
  • Меки играчки с различни форми и картинки. Това могат да бъдат различни меки топки или кубчета, които бебето да мачка, изследва или хвърля насам-натамв еуфория. Важно е никога да не забравяте да наблюдавате играта, защото това е периодът, в който първите зъби вече не са мираж и бебето лесно би могло да отхапе парченце от меката играчка.
  • Безопасни плюшени играчки. В този период бебето ще почне да различава плюшените си играчки една от друга, да ги изследва и (разбира се) да ги яде. Затова е важно те да бъдат изработени от специален бебешки плюш, който да не пуска власинки в устата на бебето. Тези власинки могат да предизвикат задавяне или алергии, затова не лишавайте бебето от плюшени играчки, но внимателно следете за тяхното качество. 

Всяко дете следва своя индивидуален темп на развитие, затова между първата и втората годинка, а и след това, препоръките за подходящи играчки започват леко да варират. Някои деца имат по-бързо двигателно развитие и още преди годинката свободно обикалят сами из къщата. Други имат по-различни умения и таланти – наслаждават се на книжки и сортери, започват да се хранят самостоятелно, да използват гърне или да казват първите си думички. 

Важно е да не притискате детето с очакванията си, формирни от четене на статии в интернет. Водете се преди всичко от неговата личност, която вие познавате по-добре от всички. 

При всички положения едно е ясно – между първата и втората годинка бебето плавно се превръща  малко дете. То започва да разбира думите ви, да реагира на настроенията ви. Фината му моторика се подобрява значително, заедно с аналитичните му умения и активния му речников запас. За груба ориентация могат да Ви служат Стандартите на УНИЦЕФ за ранно детско развитие, според които детето на възраст около 18 месеца трябва да умее добре:

  • Да може да хваща дребни обекти, да поставя предмети един върху друг или един в друг;
  • Да слага и изважда играчки от кутия;
  • Да прелиства страници и да посочва познати картинки;
  • Да държи молив и да драска некоординирано;
  • Да проявява предпочитания към определени видове играчки и др.

Следвайки неговите индивидуални потребности, вие можете да обогатите света му с изключително забавни и полезни за развитието детски играчки. Ето кои са най-любимите сред тях за малчуганите между навършването на първата и втората им годинка:

  • Кубчета и сортери, дървени пъзели. Отново според Стандартите на УНИЦЕФ, различните видове кубчета за поставяне едно върху друго или едно в друго, както и сортерите за нанизване са изключително подходящи играчки за тази възраст. Те спомагат за координацията между очите и ръцете, развиват концепциите за големина, форма и цвят на предметите. 
  • Лабиринтите и занимателните кубове също са колкото интересни, толкова и полезни за бебето. Те стимулират фината моторика, която научно доказано е пряко обвързана с когнитивното развитие и мозъчната дейност. Редица проучвания сочат за връзката между усъвършенстването на фината моторика и подобряването на аналитичните умения на детето, поради която тя е интегрална част от повечето видове лечения и профилактики на деца със специални образователни потребности. 
  • Интерактивните играчки безспорно са абсолютния фаворит сред бебетата на тази възраст. Те са перфектен пример как съвременните технологии могат да бъдат успешно използвани за стимулация на важни процеси в развитието на детето и са една от причините цяло ново поколение да расте сякаш е „родено“ технически грамотно. 

Интерактивните играчки са базирани на повтаряеми модели на причинно-следствени връзки. Това може да бъде кукла, която пишка, след като пие вода; кученце, което реагира по определен начин на определена гласова команда или друг вид играчка, която записва и възпроизвежда звуци. Играта на бебетата с подобен вид играчки е не само забавна, а и изключително ценна за формиране на представи, знания и умения. 

  • Бебешките книжки никога не остаряват, никога не излизат от мода и никога няма да намерят достоен заместител, що се касае до развитие на говора и въображението. Важно е да знаете, че бебето на 18 месеца рядко ще седне, за да чуе една приказка от началото до края – не очаквайте това и не се разочаровайте, когато то не се случи. 

Важното е да намерите правилния подход, с който да грабнете интереса на детето и да му покажете, че книгата е нещо интересно, забавно и просто велико. Изберете подходящи книжки с големи, шарени илюстрации; показвайте на детето различните рисунки, ангажирайте вниманието му и правете това всеки ден. Положителните резултати биха могли да ви радват цял живот.

  • Образователните карти, магнити, стикери и други подобни играчки също са задължителна част от артилерията на бебето между една и две годинки. Те могат да бъдат на различна тематика – животни, плодове и зеленчуци, форми и цветове – каквото предположите, че би приковало вниманието на детето. 

Според темповете му на развитие, то може да играе с тези играчки по различен начин – да ги изследва, разглежда и подрежда, да имитира звуците на животното, което вижда, или директно да играе, подавайки ви картата, за която сте помолили. Вашето участие в този процес е ключово. Детето няма да има представа какво вижда и какво да прави с него, ако не му кажете и покажете подробно, поне няколко стотици пъти. 

  • Играчките за яздене също са препоръчвани от специалистите по ранно детско развитие за децата на възраст между една и две годинки. Добре е да започнете да използвате бебешката количка все по-малко, защото от тук насетне тя само ще възпрепятства физическото развитие на порастващото бебе. 

Внимателно подбраната кола за яздене, бебешка триколка или бебешка тротинетка стимулират сензорно-двигателната активност, спомагат за координацията на движенията и поставят основите за по-нататъшното лесно справяне с първото детско колело. 

  • Детското обзавеждане като детски кухни, детски къщи, работилници, комплекти за грил или каквото още се сетите, са още един начин да научите детето си на куп нови неща. Препоръките на УНИЦЕФ за тази възраст са родителите да помогнат на детето да борави с предметите от бита – чаши, четки, лъжици и вилици, аксесоари за почистване, тоалетни принадлежности. Както всеки родител добре знае, това не винаги е приложимо и безопасно, когато говорим за малко бебе. За щастие в бебешката кухня вашето дете може съвсем безопасно да разреже зеленчук с нож, да го измие, да го пъхне в тенджерата и да ви нахрани.  
  • Други играчки според интересите – коли, камиончета, кукли и т.н. също трябва да присъстват в дома ви. Далеч не е правилно детето да е толкова затрупано с играчки, че да не може истински да се наслади на нито една от тях. Но все пак развитието се крепи на разнообразието – от форми, цветове, големини, функции и начини за игра. Показвайте на детето предназначението на всяка играчка и му го обяснявайте с думи. Помогнете му, ако не може да се справи. Скоро ще разберете повече за неговите интереси и влечения, а е твърде вероятно (волно или неволно) дори сами да ги сформирате в този период. 

Растейки и доближавайки втората си годинка, бебетата ще се занимават с все по-сложни занимателни играчки, с повече детайли и повече функции. Това развитие може да настъпва бавно и постепенно или просто да ви втрещи със своята лавинообразност. Най-важно за развитието на детето е адекватното родителско участие. В заниманията с каквито и да било игри, опитайте се да намерите баланса между помощта и насърчаването, от една страна, и даването на лично „изследователско време“ на детето, от друга. Двете страни на монетата са еднакво важни – вие трябва да сте насреща, за да покажете, помогнете и обясните многократно, но и да можете да се отдръпнете, за да дадете на детето време и възможност да опита само, за да разбере истински. 

Играчки за деца над две годинки

Периодът между втората годинка и предучилищните занимания предполага все по-широк кръг от занимания. Независимо дали детето ще се занимава предимно вкъщи или ще започне да посещава детско заведение, неговите знания и умения ще започнат да включват:

  • Изобразяване на предмети и явления на лист хартия;
  • Игри, изискващи въображение и творчество;
  • По-продължителна и аналитична игра с различни играчки;
  • Запаметяване на стихчета и песни;
  • Увеличаване на активния речников запас и общуване с изречения.

За да подсигурите ученето чрез игра, което е доказано най-ефективния начин за усвояване на различни знания и умения, вие можете да започнете да предлагате на детето играчки, съответстващи на новите му интереси. Като най-подходящи можем да споменем:

  • Изобразителни пособия като моливи, пастели, флумастери, боички, пластилин и цветни стикери. Те не само усъвършенстват връзката ръка-око, а дават на детето един изцяло нов начин да изразява мисли и впечатления. Рисуването често е най-лесният начин за детето да пресъздаде вътрешния си свят и да го направи достъпен за възрастните. 
  • Елементарните пъзели вече ще започнат да приковават детския интерес. Това могат да бъдат дървени пъзели от няколко части, пъзели от кубчета или просто по-сложен конструктор, който да позволява креативност и замисъл. Пъзелите са чудесен начин не само за абстрактно пространствено мислене, а и за упражняване на други знания – частите на тялото, растенията в гората, животните във фермата и т.н.
  • Играчкие по професии вече придобиват един нов, по-пълен смисъл. Детето на тази възраст се научава да се „преструва“ – на лекар, на майстор, на готвач, на майка. То може да изследва и имитира модели на поведение, да експериментира с тях и да ги разбира по-добре. Игрите по професии са отличен начин да научите детето на важни неща – какво се случва в лекарския кабинет, как порастват малките бебета, как се приготвя семейната храна или как работят различни устройства. 
  • Играчките с любими книжни или анимационни герои вече са разбираеми за детето. Така то няма да получи просто „топка“ а „топка с Пес Патрул“. За вас това може да е незначителна разлика, но за детето ви вероятно ще бъде повод за неизмерима гордост и еуфория.
  • Сюжетните и ролеви игри, подходящи за възрастта, също са особено полезни и интересни в тази специфична възраст. Те помагат на детето да мисли в хипотези и въображаеми ситуации, да емпатира по-добре и да следва и създава сюжети. Според формулираните от УНИЦЕФ насоки за ранното детско развитие, децата между 31 и 36 месеца започват да възприемат по-пълно опциите за конструктивно решаване на конфликти, както и идеята за респект и уважение. Ролевите игри са адекватен начин детето да се постави в „чуждите обувки“. А заедно с него – и възрастния. 

Ако трябва да използваме клишето за „първите седем“, то този период лесно може да бъде определен като един от най-важните в ранното детско развитие. Вашето дете вече не е бебе, но все още не е ученик. То учи, попива, изпробва, разбира. Чрез вас, чрез играчките си чрез обкръжението си, то бавно ще започне да се оформя като личност. 

Играчки за деца в предучилищна възраст

Децата в предучилищна възраст вече имат базово проявени интереси, любими герои, изявяват таланти и предпочитанията си. Тук въпросът с играчките започва да прилича все по-малко на ядрена физика. Често детето ще може да ви ориентира само какво иска, от какво се интересува, какво му е интересно и забавно. 

Предучилищната възраст е важен, преходен период от семейната среда към училищната такава. От децата се изисква овладяването на базисни знания и умения, необходими за безпроблемната адаптация в първи клас. Какви са играчките, които можете да предложите на децата си, за да им помогнете да минат през този период лесно и забавно?

  • Детски настолни игри на различни теми – забавни, образователни или комбинирани. 
  • Книжки за оцветяване с детайлност, отговаряща на уменията на детето. Ако то проявява особен интерес към рисуването, оцветяването и боравенето с цветовете, можете да изберете да му купите и книга за оцветяване за възрастни, където то ще се запознае с изцяло нови мащаби за изразяване на креативност.
  • Подходящи учебни помагала. По въпросът с учебните помагала за предучилищна възраст, вие ще получите подробни инструкции от институцията за предучилищно образование, която ще посещава детето. Вие, от своя страна, можете да допълните списъка с подходящи детски книжки, описващи училищната реалност и спецификите на новия колектив, в който ще попадне детето.
  • Елементарни пособия за писане и смятане като сметало, магнити или карти с цифрите и буквите. Друго цялостно, дългосрочно и практично решение е закупуването на малка бяла дъска, на която детето ви да пише и смята у дома под формата на забавна игра. 
  • Гатанките и фокусите са перфектно забавление за децата в предучилищна възраст. Те насърчават аналитичното мислене, като същевременно са закачливи, приятни и весели за децата. 
  • Играчки за игра на открито. Опитайте се да изясните както на себе си, така и на децата си, че детството не свършва със започването на училище. Активностите на открито остават все така важни и вие можете да изберете между редица атрактивни играчки, чрез които да ги насърчавате – басейни, фризбита, въжета за скачане, топки, федербал, летящи дискове и хвърчила, колело със или без помощни гуми, батут или (ако се чувствате приключенски) истински детски акумулаторен мотор. 

Играчките на малките ученици

Това, че вече ще трябва да мислите за закупуване на учебници (хиперлинк към статия за учебници?), далеч не означава, че вече няма да трябва да купувате играчки. Напротив – малките ученици започват да стават все по-смели и креативни в исканията си с течение на времето. А ето и фаворитите в надпреварата:

  • Играчки от телевизионни реклами. Лего, конструктор, слайм или камера за извънземна генерация – в този период (а и не само) ще чуете много пъти думата „искам“. Сами преценете докъде ще разпрострете благоразположението си, но е факт, че децата обожават да притежават играчки, които са видели по телевизията. Те са особен символ на „престиж“ в ученическите години и вие трябва да се опитате да бъдете толерантни към тази малка особеност.
  • Образователни и настолни игри. В тази възраст децата вече могат да играят Скрабъл, да се опитват безуспешно да играят Монополи, или просто пламенно да настояват да играят „Муха в супата“. Ако са избрали последното, не се отчайвайте. Можете да учите децата как да четат, но ги оставете те да ви научат как се играе. 
  • Спортни играчки. Нека припомним вселенският аргумент, че „не може само учене“. Често първолаците и по-големите ученици избират спорт, с който да се занимават, а за част от тях той се превръща в начин на живот, в професия и в страст. В сайта на Kidso.bg можете да намерите различни спортни играчки и дори не дотам любителски спортни аксесоари според влеченията на детето си – футболни, баскетболни и гимнастически топки; обръчи, ленти, въжета и бухалки за художествена гимнастика, стойки за балет, бухалки за бейзбол, тенис тренажори и други.
  • По-сложни пъзели и конструктори. Който мисли, че пъзелите и конструкторите са за малки деца, той не е виждал лего конструктори и лего архитектура, не е сглобявал 3D механични пъзели или такива с над 1000 части. Може би ще ви учудим (или може би не?), ако ви кажем под секрет, че често родителите правят такива подаръци по-скоро на себе си, отколкото на децата си. Така че, ако искате да си подарите над седмица безсънни нощи с оправданието, че това е за детето, това е вашият шанс.
  • Научните лаборатории от различен вид са специални детски играчки, запознаващи учениците със законите на физиката, химията, биологията, ботаниката и какво ли още не. Ако успеете да убедите второкласник, че физиката е забавна, то вие вече сте триумфирали като родители – можете да се потупате по рамото и да ни благодарите за безценния съвет. 

Играчки за пораснали деца и юноши

Без да искаме да всяваме смут в душите ви, ще ви припомним, че понятието „тийнейджър“ буквално означава човек, изживяващ година от живота си, чието число на английски завършва на „teen”. Тоест, вашето 13 годишно шушенце, вече е тийнейджър. Вие можете да се радвате или да скърбите от този факт, да се паникьосате или да отидете на йога, но нищо от това няма значение. 

Ще влезем в ролята на баба ви и ще ви припомним сентенцията „малки деца – малки проблеми; големи деца – големи проблеми.“ Но понеже не ни се говори за проблеми, ще заменим думата с „подаръци.“ Тийнейджърите имат свойството доста недвусмислено да обявяват желанията си за подаръци. Ако все пак имате поле за изява и искате да направите изненада, ето някои предложения, по които тийнейджърите са луди: 

  • Електроника. Това могат да бъдат добри слушалки, аксесоари за геймъри, дронове, таблети, фотоапарати или смартфони. Пазарът предлага модели и решения за всеки бюджет, затова не е правилно да се мисли, че закупуването на електроника непременно означава да се разорите. За добро или лошо, нашият 21-ви век е немислим без новите технологии, а децата ни имат правото и нуждата да живеят в собственото си време. 
  • Ролерите и скейтбордите са вечна класика, както за малките, така и за порасналите деца. Притежаването на такива няма автоматично да причисли тийнейджъра към някоя зловещо изглеждаща субкултура или да му спечели посещение в спешния център. Ако подарите ролери или скейтборд с правилното обезопасяване, вие ще подарите тръпка, свобода и ново, смело себеусещане.
  • Електрическите скутери и ховърбордите са модерният начин за придвижване на младите, напредничави хора в градската среда. Подарък от такъв вид ще засвидетелства ново ниво на доверие и самостоятелност, което обикновено тийнейджърите оценяват много високо. Уверете се, че детето ви знае как да се придвижва безопасно с помощта на новото си превозно средство и се насладете на щастието му. 
  • Електронен четец. Семпло и гениално решение за големите деца, които имат нужда от леко подбутване към света на книгите и литературата. Електронният четец е съвършеният хибрид между електрониката и книгата, който може да приобщи към четенето дори най-резервираните тийнейджъри. Достъпната онлайн литература има невъобразими размери и разнообразие. Това ще даде на детето ви един много по-широк хоризонт, широта и вдъхновение. 

Безопасното пазаруване на детски играчки – какво трябва да знаем

Нека най-напред да си отговорим на въпроса какви стандарти покриват бебешките и детски играчки. Те са подробно описани в Директива 2009/48/ЕО относно безопасността на детските играчки, която директива ние не можем да възпроизведем в пълнота, поради обема и от над сто страници. Все пак, най-основното, което трябва да знаете за регулациите и стандартизациите, касаещи играчките за най-малките, включват:

  • Производителите на детски играчки задължително преминават през техническа процедура по оценяване на безопасността. На база на тази процедура, те получават техническата документация, съпътстваща техния продукт;
  • Техническата документация включва подробна информация за използваните материали и компоненти на играчката, включително и на използваните в процеса химикали, описание на производствения процес, оценка на безопасността, вътрешни доклади за средствата, чрез които производителите гарантират стандартизацията и др.;
  • Вносителите на детски играчки гарантират, че техническата процедура е била премината и че налице е нужната техническа документация;
  • Дистрибуторите са длъжни да предоставят цялата налична информация и документация, необходима за доказване на съответствието на играчката с изискванията на компетентните органи, ако това бъде изискано;
  • Безопасността на играчките се оценява на база поетапен анализ на опасностите, свързани с химическите, физическите, механичните и електрическите свойства, възпламеняемостта, хигиената и радиоактивността, които може да са налице у играчката;
  • Списъците на веществата, които са предмет на ограничение или пълна забрана за използване в детските играчки са налични в Директива 2009/48/ЕО относно безопасността на детските играчки, Директива 2011/65/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 2011 г., Регламент (ЕО) № 850/2004 относно устойчивите органични замърсители и Регламент (ЕО) № 1907/2006 относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали;

За да сте сигурни, че винаги купувате играчки, които отговарят на изискванията за безопасност, вие трябва да спазвате някои базови правила, що се касае до култура на пазаруване. Те включват:

  • Пазаруване от доказани, легитимирани търговци. Това най-вече изключва пазаруването от неоторизирани сергии, от физически лица в социалните мрежи, както и пазаруването на играчки втора употреба, които могат да са били експлоатирани неправилно и да имат скрити дефекти;
  • Четене на етикета не само за информация за препоръчителната възраст, а и във връзка със стандартите, които покрива играчката;
  • Онлайн пазаруването да се извършва само с опция за преглед и тест на играчката, която всички уважаващи себе си търговци предлагат;

След като сте наясно с всичко горепосочено, вие можете да добиете една малка бакалавърска степен като „специалист по правилни играчки за различните възрасти“. Надяваме се да използвате нашият своеобразен наръчник дълго, успешно и щастливо!

add
add

Коментари на читатели

Напишете вашия коментар към темата
Вижте цялата дискусия
  1. Hazel-eyes-baby
    Hazel-eyes-baby

    Играчките са изобретени от възрастни за възрастни. Пореден маркетингов трик. Да сте виждали дете на 12 или на 18 месеца да е формулирало какво харесва? Или да сте го изпробвали да играе с нещо пригодено за игра – без да му давате съвременна играчка?
    Всичко е внушения. Майките решават какво харесват децата им и плащат са собствените си убеждения. Мислите ли, че производителите не го знаят и не се съобразяват с това? Не само, че се съобразяват, но и създават истории и легенди около продуктите си.
    Дали тези играчки са вредни – не. По-скоро са ненужно скъпи, ненужно помпозни и ненужно разхищават природни ресурси, които същите тези бебета биха използвали по-пълноценно на по-късен етап.
    Помислете и сами решете дали съм права.

  2. Maggiemaggie
    Maggiemaggie

    Всеки има право на мнение . За мен лично играчките спомагат развитието на детето .

Вашият коментар