Глобусите и картите са образователно средство. Те са основен „инструмент“ в изучаването на географията. Помагат в разбирането на света, на посоките, защо има ден и нощ, как са се появили сеоните, какво е климат, защо някъде е по-топло, а другде е вечна зима.
Картите и глобусите са нещо, което по естествен път привлича децата. То събужда техния приключенски дух – пирати, откриване на нови светове и т.н. Обясняването на основни факти за картите и глобусите започва възможно най-рано – когато детето започне да задава въпроси и прояви интерес. Децата в тази възраст имат естествени любопитство – те няма да запомнят всички подробности и нама да проумеят географска ширина и дължина или други по-сложни понятия. Те постепенно ще надградят над разбраното до тук с времето.
Глобусът вероятно ще бъде и едно от първите триизмерни изображения, с които детето Ви ще се сблъска с образователна цел. От него то ще придобие представа за формата на земята, ще започне и натрупване на знания за планетите, Слънчевата система и за географията и астрономията като науки. Вън от конкретните знания картите и глобусите ще развият пространственото мислене на детето, значително ще подобрят чувството му за ориентация.
Основните географски понятия , които детето овладява с помощта на географски карти и глобуси са: суша и вода (и как кафявите и зелени зони са суша, а сините зони са вода), географска ширина и дължина, екватора, делението на Замята на земни полукълба (северно и южно), меридиани и паралели. Понятието и разбирането за континенти и океани е основно знание, което трябва да се представи на децата с помощта на глобуси и карти. Друго основно умение, нужно за децата е познаването на географските посоки – изток, запад, север и юг. То отново се обяснява на картата или глобуса.
Когато децата напреднат в знанията си, те учат и повече подробности, които са на картите и атласите. Започват да четет легенда на картата, разпознават символите, покажете как те са използвани на самата карта. Това развива асоциативното мислене на детето. По това време те свикват да работят и с мащаб на картата или глобуса, разбират кое разстояние е голямо, кое малко и т.н.